راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتابفروشی خاوران پاریس تعطیل می‌شود؛ دعوت به آخرین دیدار

بهمن امینی
عصر نو

دوست عزیز، هم‌میهن گرامی،
انتشارات خاوران در سال‌های پُر تب و تاب اوائل دهه شصت در پاریس پایه‌گذاری شد. من بودم و دو دوست جوان دیگر. فکر می کردیم در کنار فعالیت‌های دیگر، کار فرهنگی برای جامعه تبعیدی ایرانی مفید و ضروری است. ما نشر و فروش کتاب به زبان فارسی را جزیی از این کار فرهنگی می‌دانستیم. از این رهگذر بود که انتشارات خاوران به وجود آمد تا در تلاش‌های فرهنگی ایرانیان در تبعید به اندازه توانش شرکت داشته باشد.

اجبارهای زندگی در تبعید و ورود به زندگی حرفه ای، حضور آن دو دوست را در انتشارات خاوران کم و کمتر کرد تا جایی که «تقی ماند و حوضش» و به عبارتی من ماندم و انتشارات خاوران. گرچه و بی‌گمان، از حضور دوستی آن دو دوست در کنارم در همه این سال‌ها بهره بردم.

علاوه بر انتشار نزدیک به صد عنوان کتاب، انتشارات خاوران در ادامه حضورش در جامعه تبعیدی ایرانیان، برنامه‌های «ادب و فرهنگ آخر ماه، دیدار و گفتگو با اهل قلم» را به مدت هفت سال برگزار کرد. در این برنامه‌ها که مورد استقبال ایرانیان فرهنگ‌دوست پاریس قرار گرفت، بیش از هفتاد نفر از نویسندگان و پژوهشگران ایرانی شرکت کردند. بزرگانی چون هما ناطق، شاهرخ مسکوب، هوشنگ کشاورز صدر، رضا دانشور و … جزو سخنرانان این برنامه‌ها بودند که دیگر در میان ما نیستند. یادشان گرامی باد. این برنامه‌ها در سالن کتابفروشی و انتشارات خاوران در ونسن برگزار می‌شد.

در سال ۲۰۰۴ یعنی نزدیک به دوازده سال پیش، کتابفروشی خاوران به آدرس کنونی‌اش در پاریس (۱۴ cours de Vincennes – 75012 Paris) منتقل شد. در مراسم گشایش که با حضور تعداد زیادی از ایرانیان ساکن پاریس و شرکت اهل قلم برگزار شد، هما ناطق سخن گفت. از تلاش‌های فرهنگی انتشارات خاوران قدردانی و از ادامه این تلاش‌ها پشتیبانی کرد.

آنچه را که هیچ یک از ما تصورش را هم نمی کردیم، تداوم حاکمیت جهل و جور بر کشورمان و ناگزیر تحمّل تبعیدی چنین طولانی بود. بی‌گمان گذر زمان در این سال‌های دشوار، ضرورت‌ها و خواست‌ها و انرژی جامعه ایرانیان را در خارج از کشور دستخوش دگرگونی بسیار کرده است. اما با همه دگرگونی‌ها، زمانی که یکی از سلاح‌های مهیب به کار گرفته شده از طرف جمهوری اسلامی علیه ایران و مردمش گسترش بی‌امان بی‌فرهنگی و نابودکردن ارزش‌های اجتماعی است، می‌توان بر ضرورت کار فرهنگی در خارج از کشور پای فشرد و به گونه‌ای آن را یک وظیفه دانست.

بنابراین، گرچه کتابفروشی خاوران در پاریس تعطیل می‌شود و من پاریس را پس از سی و پنج سال ترک می‌کنم، انتشارات خاوران هم‌چنان به تلاش فرهنگی‌اش در زمینه نشر ادامه خواهد داد. ما امیدواریم با شروع به کار تارنمایِ خاوران و انتشار کتاب دیجیتال (نومِریک) بتوانیم به ایرانیان فرهنگ‌دوست بیشتری در کشورهای مختلف دسترسی داشته باشیم.

حاصل تداوم فعالیت انتشارات خاوران در همین ماه‌های گذشته، انتشار نمایشنامه «صندوق لعنت» از ایرج پزشک‌زاد، قصه بلند «نماز میّت» از رضا دانشور و جلد سوم و چهارم «تشیع و قدرت در ایران» از بهزاد کشاورزی و یکی دو کتاب دیگر است. هم اکنون نیز انتشارات خاوران چندین کتاب در دست انتشار دارد.

وظیفه خودم می‌دانم یادآوری کنم که در همه این سال‌ها همراهی و پشتیبانی بسیاری از عزیزان به ویژه هما ناطق، شاهرخ مسکوب، هوشنگ کشاورز صدر، رضا دانشور و ایرانیان فرهنگ‌دوست، اجازه داد تلاش‌های انتشارات خاوران ادامه پیدا کند. وامدار و سپاسگزار همه آنها هستم.

پیش از ترک پاریس برای بدرود با دوستانی که ممکن است به این زودی‌ها فرصت دیدارشان را نداشته باشیم و هم‌چنین برای هم‌میهنانی که علاقمندند از آخرین فرصت استفاده کنند و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را از کتابفروشی خاوران تهیه کنند، در روزهای آینده و برابر با برنامه زیر کتابفروشی خاوران باز خواهد بود.

پنجشنبه ۲۱ سپتامبر از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
جمعه ۲۲ سپتامبر از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
شنبه ۲۳ سپتامبر از ساعت۱۰ تا ۱۳ و از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
چهارشنبه ۲۷ سپتامبر از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
پنجشنبه ۲۸ سپتامبر از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
جمعه ۲۹ سپتامبر از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰
شنبه ۳۰ سپتامبر از ساعت۱۰ تا ۱۳ و از ساعت ۱۴ تا ۱۹:۳۰

توجه :

در روز یکشنبه ۲۴ سپتامبر، جلسه سخنرانی آقای بهزاد کشاورزی به مناسبت انتشار جلدهای آخر تحقیق ارزنده‌شان با عنوان « تشیع و قدرت در ایران» که در چهار جلد و پس از سال‌ها کار پژوهشی پیوسته، به پایان رسید را از دست ندهید.

این جلسه در محل انجمن فرهنگی و اجتماعی ایرانیان در فرانسه در کرتی برگزار می‌شود. اطلاعیه آن پیوست است.

تلفن پیشین کتابفروشی خاوران دیگر کار نمی‌کند. اگر نیاز بود می‌توانید با شماره تلفن همراه من (۰۶.۶۰.۹۱.۷۶.۹۶) تماس بگیرید.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته