راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

امید کوکبی و مهدی خدایی در زندان ترجمه می‌کنند

مزدک علی نظری

«اطلس حقوق بشر» توسط انتشاراتی «آرمان شهر» در افغانستان منتشر شده. «مهدی خدایی» دانشجو و فعال حقوق بشر و «امید کوکبی» دانشجوی دکترای انرژی هسته‌ای ترجمه این کتاب را در زندان انجام دادند و خوشحالم که من به عنوان ویراستار، نقش کوچکی در این اتفاق داشتم.

این «اتفاق» البته بدیع نیست، ولی در سال‌های اخیر بی‌سابقه است. دوستانی که با وضعیت بند سیاسی اوین آشنا هستند می‌دانند که بیرون فرستادن هرگونه نوشته از آنجا ممنوع است و حتا در مواردی ارسال نقاشی چهره زندانیان هم ممنوع شد.

یک استثنا هم داشتیم که با اصرار شدید من، رئیس وقت بند اجازه داد چند گزارش (که در زمینه‌های بی‌خطری! مثل جامعه‌شناسی فوتبال و پاپ بودند) به بیرون بفرستم. ۲ تا از این گزارش‌ها در مطبوعات چاپ شدند. اما این کتاب قصه عجیبی دارد که با موارد دیگر قابل مقایسه نیست. امیدوارم این اثر ارزنده به کار همکاران روزنامه‌نگار و فعالان حقوق بشر بیاید.

*

انتشارات آرمانشهر در باره این کتاب شرحی دارد که در قسمتی از آن چنین آمده است: «نویسندگان و مترجمان این کتاب – که خود از قربانیان نقض حقوق بشر‏اند – در پی آن بوده‏ اند تا گزارشی کامل و خواندنی از وضعیت حقوق بشر در جهان ارایه دهند. این کتاب از سری «سکوت را بشکنیم» انتشارات آرمان شهر است که در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.»

مشخصات کتاب:

اطلس حقوق بشر

مترجمان: امید کوکبی و مهدی خدایی

ویراستار: مزدک علی نظری

برگ‌آرایی مجدد: کبیراحمد نشاط

طرح جلد: روح الامین امینی

انتشارات آرمان‏شهر

چاپ اول: پاییز ۱۳۹۳

همرسانی کنید:

مطالب وابسته