راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

در جستجوی سعادت از ارسطو تا دالایی لاما

صادق وفایی
شهر کتاب به نقل از مهر

مهر:  کتاب «در جستجوی خوشبختی» (از ارسطو تا علم مغز) نوشته سیسِلا بوک به تازگی با ترجمه افشین خاکباز به همت نشر نو راهی بازار کتاب شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ چاپ شده است.

این کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه فلسفه زندگی» است که نشر نو در این مجموعه پیشتر کتاب «دروغگویی: انتخاب اخلاقی در زندگی اجتماعی و فردی» را چاپ کرده است.

نویسنده کتاب که یک فیلسوف اخلاق گرا است در این کتاب، سرشت خوشبختی و جایگاه آن در اندیشه و آثار فلسفی دوره‌های مختلف فکری را بررسی کرده است. کتاب ۹ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: شانس، تجربه، تعریف‌های ناسازگار، «در باب زندگی خوش»، سنجش، فراسوی خلق و خو، آیا می‌توان به خوشبختی پایدار دست یافت؟ توهم، و محدوده خوشبختی.

نویسنده مفاهیم خوشبختی را در آثار اندیشمندان مختلف از فیلسوفان یونانی گرفته تا اندیشمندانی چون دزموند توتو، چارلز داروین، آیریس مرداک و دالایی لاما بررسی کرده و به علاوه، جدیدترین نظریه‌های روانشناسان و اقتصاددانان و متخصصان ژنتیک و عصب شناسان را درباره خوشبختی بررسی می‌کند. این متفکر با پرهیز از نظریه‌پردازی‌های انتزاعی، گنجینه‌ای از مشاهدات مردمان عادی و شخصیت‌های معروف درباره خوشبختی را در هم می‌آمیزد و تصویری ارائه می‌دهد که شاید بتوان گفت یکی از معدود تصاویر همه جانبه ای است که از خوشبختی ارائه شده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

اگرچه پاسکال دفاع خود را بر ادعاهایی درباره احتمال خوشبختی یا رنج جاودانه در زندگی پس از مرگ مبتنی کرده است، استدلالی نهایی و عملی را نیز به آن افزوده: کسی که با دعا و حضور در کلیسا برای ایمان به خداوند تلاش کند، با تبدیل شدن به انسانی بهتر و صادق‌تر و فروتن‌تر و قدرشناس‌تر، که از توانایی دوستی بیشتری برخوردار است، در زندگی این جهان نیز سود می‌برد. در این صورت، به جز رذالت‌های گوناگونی که به هر تقدیر باید از شر آنها خلاص شد چه چیزی را از دست می‌دهیم؟

با وجود این، پاسکال نیز به همان شدت آگوستین اهمیت نظرسنجی‌های روان شناسی درباره سطوح بهروزی ذهنی را نفی می‌کند. او بحث‌های کنونی در این باره را نیز نکوهش می‌کند که آیا به طور کلی ایمان دینی ممکن است به خوشبختی دنیوی بیشتر، سلامت بهتر، و حتی عمر طولانی‌تر کمک کند یا خیر. او همه باورهای دینی به جز باورهای سخت گیرانه خویشتن را که تفسیر آگوستینی از ایمان مسیحی بود نفی می‌کرد. در واقع، او درباره خداناباوران و خداگرایانی که ایمان خود را تنها بر تعقل استوار می‌کردند به تحقیر سخن می‌گفت و برای باورهای فراطبیعی اعتبار چندانی قائل نبود. پاسکال نیز همچون آگوستین بر این باور بود که خداوند همه انسان‌ها را برای گناه آدم در بهشت عدن مجازات کرده و بنابراین خوشبختی دنیوی را برای بشر مقدر نساخته است.

این کتاب با ۲۹۶ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته