راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

مزخرفات فارسی؛ گردن نازکِ زبان مادری

رضا شکراللهی
خوابگرد

کتاب مزخرفات فارسی گزیده‌ای است از یادداشت‌های من که انتشارات ققنوس به‌تازگی آن را منتشر کرده است.

بخشی از مقدمه‌ی کتاب مزخرفات فارسی
آن‌چه در این کتاب می‌خوانید گزیده‌ای است از یادداشت‌هایی که طی چندین سال در برخی روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر شده است. یادداشت‌هایی کوتاه که جنبه‌ی آموزش عمومی دارند و در آن‌ها کوشیده‌ام، بدون وارد شدن به مباحث تخصصی، برخی ظرائف زبان فارسی روزمرّه را به زبان ساده‌ و با کمی چاشنی طنز بیان کنم. توجه دادنِ کاربر عامِ ‌زبان فارسی به فکر کردن به واژه‌ها و اصطلاحات و نیز نگارش پاکیزه و شیوا مهم‌ترین هدف من در این یادداشت‌ها بوده است.

در بازنگری یادداشت‌ها برای انتشار در این کتاب، علاوه بر کنار گذاشتن حدود نیمی از آن‌ها و بازنویسی یادداشت‌های برگزیده، از حذف ارجاعات تاریخی هم‌چون رویدادهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعیِ روز پرهیز کرده‌ام تا به کام خوانندگان شیرین‌تر بنشیند. نیز ترتیب چیدن آن‌ها بر اساس زمان انتشار اول‌شان نیست و کوشیده‌ام آغاز و میانه و پایانی داشته باشد.

کتاب مزخرفات فارسی ۱۳۵ صفحه دارد، قیمت آن ۹ هزار تومان است و شمارگان آن ۱۱۰۰ نسخه. از امروز، هم از کتاب‌فروشی‌ها و هم از طریق سایت نشر ققنوس می‌توانید آن را تهیه کنید. امیدوارم از خواندن این کتاب لذت ببرید.

این کتاب شامل ۵۲ یادداشتِ اغلب دوصفحه‌ای است که، برای آشنایی بیشتر شما، برخی از عناوین آن‌ها را در این‌جا می‌آورم:

ـ مزخرفات لایَتَچَسْبَک
ـ در ستایشِ کردن
ـ جیگر یا میانجیگر
ـ آپاراتیِ تسلیت
ـ یک فقره ویرایش سیاسی
ـ گردن نازکِ زبان مادری
ـ غلط کردی که خوب نوشتی
ـ مثل‌های «آب»دار خشکیده
ـ انضباط دسته‌دار
ـ نوشتن به سبک دایناسورها
ـ خرکیف و عصر هیروگلیف مدرن
ـ بحث شیرین پنبه‌زنی
ـ لشکرِ گاف
ـ ویراستار یا وَویراستار؟

سپاسگزارم از استاد فرزاد ادیبی که زحمت طراحی جلد این کتاب را بر عهده گرفت. سپاسگزارم از مژگان ساختمانگر که اگر نبود شوق و پی‌گیری همسرانه‌ی او، شاید این کتاب شکل نمی‌گرفت. و سپاسگزارم از مدیر نشر ققنوس، جناب حسین‌زادگان، که آزادمنشی او و دلسوزی‌اش برای ادبیات و فرهنگ این کشور بی‌نیاز از توصیف است.

لینک خرید کتاب از طریق سایت نشر ققنوس

فقط می‌ماند یک نکته که، چون هیچ خیاطی نیست که در کوزه نیفتد، در توضیح پشت جلد کتاب، یک عدد ویرگول از نمی‌دانم‌کجا بعد از کلمه‌ی «ویراستار» سر برآورده است. بدین‌وسیله وجود آن را به‌شدت تکذیب می‌کنم.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته