راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتاب کوچه اجازه انتشار یافت

کتابخانه مجلس

جلد دوازدهم «کتاب کوچه» منتشر شد. از انتشار آخرین مجلد این فرهنگنامه ۱۲ سال می‌گذرد.

جلد دوازدهم «کتاب کوچه» که به حرف «چ» اختصاص دارد، پس از گذشت ۱۲ سال از انتشار مجلد یازدهم، سرانجام اجازه انتشار گرفت، به چاپ رسید و توزیع آن هم از ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ آغاز شد.

جلد دوازدهم «کتاب کوچه» تیرماه سال ۹۱ برای گرفتن مجوز نشر به اداره‌ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بود اما مسؤولان وقت این اداره کل به ناشر گفتند که این کتاب در صورتی اجازه انتشار خواهد گرفت که بخش‌هایی از آن جرح و تعدیل شود اما ناشر و آیدا سرکیسیان، همسر احمد شاملو – تدوین کننده این فرهنگ عامه – نپذیرفتند و جلد دوازدهم کتاب کوچه مجوز انتشار نگرفت.

ناشر این اثر در اواخر اسفندماه سال گذشته به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار جلد دوازدهم یا همان حرف «چ»، نامه‌نگاری کرد و مدتی بعد هم آیدا سرکیسیان نسبت به انتشار این کتاب اظهار امیدواری کرده و گفته بود که به سختی مشغول کار روی مجلدات ۱۳، ۱۴ و ۱۵ این مجموعه است تا «بی‌‌هیچ افزوده و کاسته و مطابق شیوه‌ و آخرین یادداشت‌های احمد شاملو» آماده‌ چاپ شوند.

«کتاب کوچه» عنوان فرهنگ‌نامه‌ای است که به کوشش احمد شاملو و همسرش، آیدا سرکیسیان، در چندین مجلد به عنوان دایره‌المعارف فرهنگ عامیانه‌ مردم ایران تدوین شده و بعد از درگذشت شاملو، سرپرستی این مجموعه بر عهده‌ همسرش، آیدا، بوده است. بدون درنظر گرفتن ضمایم کتاب کوچه که شامل قصه‌ها می‌شود، تا به حال ۱۱ جلد از این کتاب منتشر شده است. جلد یازدهم این فرهنگ لغات عامه سال ۱۳۸۱ منتشر شده بود.

جلد دوازدهم کتاب کوچه به صورت مصور و در ۶۰۰ صفحه تدوین و در شمارگان ۳۳۰۰ نسخه از سوی انتشارات مازیار چاپ شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته