راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتاب‌های گران‌بهای نایلون‌پیچیده با صحافی نامرغوب!

شهاب مباشری

این روزها در وانفسای گرانی کاغذ و خدمات چاپ و نشر که نتیجه‌ی طبیعی‌اش گرانی کتاب‌هاست، باب هم شده که ناشران کتاب‌های گران‌تر خود را نایلون‌پیچیده و در قاب گذاشته به دست کتاب‌فروش می‌رسانند. کتاب‌فروش هم محصول را به همان شکل تحویل مشتری می‌دهد و واقعا مسؤولیتی متوجه او نیست که درون بسته چه خبر است.

این مقدمه نشان می‌دهد که می‌خواهد گلایه کند از اتفاقی که تازه‌گی شایع شده است. ناشران باسابقه و خوش‌نام که قیمت‌گذاری کتاب‌ها را روزانه و به فراخور واقعیت‌های اقتصادی انجام می‌دهند، از دیگر سو کم‌ترین مساعی را برای رعایت کیفیت در امور چاپ و بعد از چاپ انجام می‌دهند و گویی این بسته‌بندی‌ها و نایلون‌پیچی‌ها محملی شده برای تضییع حقوق خریداران کتاب که بعد از مواجهه با محصول آسیب‌دیده و مخدوش دست‌شان چندان به جایی بند نیست.

هفته‌یی قبل مجلدی از «فرهنگ نگاره‌یی نمادها در هنر شرق و غرب» (فرهنگ معاصر، به بهای ۲۰۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۳) را دیدم که تعدادی زیادی از صفحات‌اش جابه‌جا و تعدادی دیگر هم معکوس صحافی شده بود.

قبل‌ترش دو بسته‌ی «پیر پرنیان‌اندیش» (انتشارات سخن، به بهای ۱۲۵۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۳) را دیدم که بعد از گشودن بسته‌بندی‌اش از نظر صحافی مخدوش و آسیب‌دیده بود.

پیش از آن هم شاهد آسیب جدی صحافی و قاب نسخه‌ی نفیس و مستطاب «هزار و یک شب» بودم (الآن نام ناشر و قیمت دقیق آن را به خاطر ندارم. به زودی در این باره اطلاع دقیق ارائه می‌دهم) و اکنون این وضعیت کتاب «هفتاد سال عاشقانه» (نشر بوتیمار، به بهای ۵۵۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۳) است که می‌بینید …

 

همرسانی کنید:

مطالب وابسته