راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

رمانها و داستان های برگزیده ی جایزه مهرگان ادب

نوگام

جایزه مهرگان ادب تنها جایزه غیردولتی است که در حوزه محیط زیست، علم، و ادبیات نوجوان نیز جایزه اهدا می‌کند و قرار است همه‌ساله در مهرماه (جشن مهرگان) برگزار شود.

عصر پنجشنبه چهاردهم اسفند، مراسم پایانی دوره های سیزدهم و چهاردهم این جایزه بعد از منحل شدن دو دوره قبل، برگزار و آثار برگزیده در دو بخش رمان و داستان کوتاه معرفی شدند.

هیچ کدام از آمفی تئاترها و سالن‌های فرهنگسراها در پایتخت گنجایش پذیرش استادان ادبیات و بزرگان فرهنگی و برندگان را که تعدادشان به سی نفر هم نمی‌رسید، نداشتند و ازین رو، مراسم در نشر و کتابفروشی “کتابسرا” برگزار شد.

هیات داوران دوره‌های سیزدهم و چهاردهم، متشکل از فتح الله بی نیاز، علیرضا سیف الدینی و مهدی غبرایی از میان ۱۴۳ رمان، رمانک (نوولت) و داستان بلند که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در ایران منتشر شده‌است و همچنین از میان ۱۶۸ مجموعه داستان کوتاه، رمان «مردگان جزیره موریس» نوشته فرهاد کشوری از نشر زاوش را به دلیل برخورد آمیخته با تخیل با رویدادهای تاریخی و تاکید ضمنی بر ارزش ادبیات و نوشتن خاطرات، به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرد و آن را شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانست.

همچنین با اکثریت آرا رمان «گراف گربه» نوشته هادی تقی زاده از نشر روزنه را به دلیل نوآوری در فضاهای علمی، تخیلی و امر خیالی شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و کسب عنوان رمان تحسین‌شده هیات داوران دانست.

در بخش مجموعه داستان کوتاه نیز هیات داوران، مجموعه داستان «سمفونی قورباغه‌ها» نوشته کرم‌رضا تاج‌مهر (دریکوندی) از نشر قطره را به دلیل اجرای فرم‌های متنوع روایت، رعایت ایجاز مصون از حذف و ارائه تصاویر زیباشناختی از دردها و امیدهای انسان به عنوان بهترین مجموعه داستان کوتاه انتخاب کرد و آن را شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانست.

هیات داوران مجموعه داستان «نوروز آقای اسدی» نوشته محمد کلباسی از نشر چشمه را به خاطر رویکردهای ارزشمند معنایی و گزینش زاویه دید مطلوب و تمرکز بدون حاشیه روی کانون روایت، به عنوان اولین مجموعه داستان تحسین‌شده و مجموعه داستان «آنها کم از ماهی‌ها نداشتند» نوشته شیوا مقانلو از نشر ثالث را به دلیل توازن نقل و تصویر در بازنمایی امر درونی انسان به عنوان دومین مجموعه داستان تحسین‌شده انتخاب کرد و هر دو مجموعه داستان را نیز شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و کسب عنوان مجموعه داستان تحسین‌شده  دانست.

دو مجموعه داستان «امروز شنبه» نوشته یوسف انصاری از نشر افراز و «بوی قیر داغ» نوشته علی‌اکبر حیدری از نشر روزنه نیز شایسته تقدیر دانسته شدند.

علیرضا زرگر بنیانگذار و مدیر جوایز مهرگان خاطرنشان کرد با توجه به نوآوری‌ها و تحولاتی که در فضای مجازی رخ داده است و امکانات قابل توجه نشر الکترونیک، سازوکارهایی را پیش بینی کرده ایم که در آینده امکان بررسی و داوری ادبیات داستانی در حوزه زبان فارسی وجود داشته باشد و حقوق برابری برای همه نویسندگان و حتی آنهایی که پشت دیوار ممیزی می‌مانند، پدید آید.

 

همرسانی کنید:

مطالب وابسته