راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

ناهید و زرتشت در دو کتاب تازه

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی دو کتاب تازه منتشر کرده است. این مرکز به جز دانشنامه مفصلی در باره اسلام و ملل اسلامی دانشنامه ای هم در باره ایران منتشر می کند و دانشنامه ای هم برای فرهنگ مردم. مجموعه ای از کتابهای ایرانشناسی نیز از سلسله انتشارات مرکز است:

۱. آبان‎یشت (سرود اوستایی در ستایش اردوی سوراناهید). تألیف چنگیز مولائی. دوازدهمین کتاب از سلسلۀ «مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان» در ۳۷۰ص. این اثر ترجمه و تحقیقی عالمانه از یشت پنجم اوستا است که توسط دکتر مولائی صورت گرفته است؛ یشت پنجم اوستا، به لحاظ مضمون و محتوی، تنوّع مطالب و ساختار ویژه‎اش، در میان یشت‎های کهن از امتیازی خاصّ برخوردار است. این یشت از یک سو کهن‎ترین قطعات حماسی برجای مانده از ایران باستان را در بردارد و کامل‎ترین صورت روایات افسانه‎ای مربوط به تاریخ روایی ایران با نظم و سامان خاصّی در طول آن گزارش شده است و از دیگرسو مشتمل بر عالی‎ترین قطعات غنایی در توصیف یکی از ایزدبانوانِ کیش کهن ایرانی است؛ گذشته از این، هم به لحاظ زبان استوار و پرصلابت خود، همواره توجّه زبانشناسان و علمای فقه‎اللغه را به خود جلب کرده و هم مواد کافی و غنی برای مطالعۀ ساختار شعری و بلاغت و وزن اشعار اوستایی در اختیار اهل تحقیق قرار داده است. دانشمندان غربی که به بررسی این یشت اقبال نموده و رسالاتی دربارۀ آن نوشته‎اند، در پژوهش خود غالباً یکی از مسائل اساسی مربوط به این یشت را در نظر داشته و از پرداختن به مقولات دیگر که خارج از حوزۀ تحقیق آنان بوده است، پرداخته‎اند؛ به همین لحاظ تکفّل پژوهشی جامع در باب تصحیح و پیرایش متن این سرود بلند اوستایی و شرح و گزارش آن با مراجعۀ دائم به تحقیقات و تتبّعات دانشمندان و متخصّصان فقه‎اللغۀ ایرانی و بهره‎گیری از دستاوردهای علمی علمای ادیان و مذاهب و پژوهشگران تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و اساطیر ایران، کاملاً ضرورت داشت. گزارش حاضر کوششی در تحقّق این امر مهمّ است.

 

۲. منابع مکتوب دین زردشتی. تصحیح و ترجمه به انگلیسی مری‎بویس. ترجمۀ شیما جعفری‎دهقی. چاپ دوم. نخستین اثر از سلسله «مجموعه پژوهشهای ایرانشناسی». در ۲۴۴ص.

اثر حاضر تألیف دانشمند فقید، پرفسور مری‎بویس، به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتۀ ادیان، فرهنگ و تاریخ فراهم و نخستین‎بار در سال ۱۹۸۴ در منچستر منتشر شد. کتاب منابع مکتوب دین زردشتی دارای یازده فصل است و آثار و منابع مکتوب موجود دربارۀ دین زردشت را در اختیار خوانندگان قرار می‎دهد. این اثر حاوی کهن‎ترین سروده‎های مکتوب دین زردشت همچون گاهان و یشتهای اوستا تا آثار متأخرتر پارسیان است. مؤلف کوشیده است تا گزیده‎ای از مهم‎ترین بخش‎های متون دینی زردشتی را به گونه‎ای منسجم در کنار یکدیگر قرار دهد تا از این طریق خواننده بتواند مجموعه‎ای از اندیشه‎ها و جهان‎بینی ایرانیان باستان را مجسم نماید. ارائۀ این متن تحقیقی به زبان فارسی بسیار ضروری بود که توسط سرکارخانم دکتر شیما جعفری‎دهقی، صورت گرفته است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته