راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

پرویز جاهد

سید محمد بهشتی، چهره بسیار مهمی در تاریخ سینمای پس از انقلاب ایران است. در دوره ای که موجودیت سینما در ایران زیر سوال بود، بهشتی و همفکرانش در بنیاد سینمایی فارابی، بر اساس سیاست های هدایتی، حمایتی و نظارتی (که یادآور سیستم فیلمسازی دولتی در اروپای شرقی بود)، سکان سینمای ایران را در دست گرفتند و با پیشنهادها و الگوهای خاص خود، سعی کردند سینمایی را در ایران پایه گذاری کنند که با ایدئولوژی حاکمیت برآمده از انقلاب همخوان باشد. کتاب «سینمای دهه شصت»(گفتگو با سیدمحمد بهشتی)، قطعا برای کسانی که به دنبال بررسی و تحلیل تاثیر این سیستم هدایتی و نظارتی و الگوهای پیشنهادی آقای بهشتی و همفکرانش در بنیاد فارابی در این دوره بسیار مهم و کلیدی در تاریخ سینمای ایران هستند، منبع ارزنده ای است.

‎علی حیدری‎'s photo.

سینمای دهه‌ی شصت؛ در گفتگو با مدیران سینمایی
با پیشگفتاری از: سیدمحمد بهشتی
به کوشش: محمود ارژمند- محمدعلی حیدری
طرح جلد: مینو ایرانپور
چاپ: اول ۱۳۹۴
نشر: روزنه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توزیع در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
درباره‌ی کتاب:
… یکی از عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی در دهه‌ی شصت، حوزه فرهنگ و هنر، به‌ویژه «سینما»ست. در‌حالی‌که نشریات سینمایی بسیاری موجود است هنوز حوزه‌های مهمی از تاریخ این هنر-صنعت در دهه اول انقلاب مبهم است. حوزه سینما و فیلم‌های ساخته‌شده در این سال‌ها چنان با منافع فردی و گروهی اهالی آن – که اغلب، هم حضور دارند و هم خود به‌‌نوعی راوی این دوره هستند – گره خورده است که کمتر روایت غیرجانبدارانه‌ای از آن به ‌دست داده شده است. اینکه واقعاً در سال‌های اولیه انقلاب، سینما چگونه بود و بر آن چه می‌گذشت، فرایند ورود و استمرار حرکت انقلاب در آن سال‌ها به سینما چگونه بود، و چه حوادثی از سر آن گذشت، جز به اشاراتی پراکنده وجود ندارد. با این انگیزه که بدانیم معماران سینمایی پس از انقلاب، در دهه شصت واقعاً چه در سر داشتند و چگونه می‌خواستند آن‌ها را اجرا کنند و مشکلات و موانع راه و داشته‌ها و امکانات موجود‌شان چه بود و آنان با این توشه‌ها و موانع چگونه برخورد کردند و برای تاسیس و بالندگی سینمای نوین ایران چه راهکارهایی داشتند به وارسی این نکات پرداختیم؛ چرا که دانستن اینکه «آن‌ها واقعاً چه در سر داشتند» با اینکه «آن‌ها احتمالاً چه در سر داشتند» بسیار متفاوت است.
ـــــــــــ
عکس از: رضا معطریان

همرسانی کنید:

مطالب وابسته