راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

نگین ایل شاهسون: کلاسر

رضا احمدی زمانی
کتابخانه مجلس

یکی از کتاب هایی که مفصل به تاریخ طوایف ایران پرداخته، کتاب «کلاسر؛ نگین ایل شاهسون» اثر محمد اصغری کلاسر است. این کتاب بررسی و مرور تاریخ طوایف گرمی، دشت مغان، موران، اوجارود، مشکین شهر، ویلکیج و فولادلو و به طور کلی یکی از منابع پژوهشی در ارتباط با طوایف و عشایر کشور پهناور ایران است. در ذیل مختصر گزارشی از این کتاب ارائه می گردد:

عنوان: کلاسر نگین ایل شاهسون
نویسنده: محمد اصغری کلاسر
محل نشر: اردبیل
ناشر: انتشارات مکارمی
سال نشر: چاپ اول ۱۳۹۲ ، چاپ دوم ۱۳۹۳ ،مصوّر، ۵۹۱ص.
قیمت: ۴۲۰۰۰۰ ریال

اهمیت کتاب
مولف برحسب علاقه مند بودن به طوایف دشت مغان و هم این که خود نیز از طایفه کلاسر است نسبت به نقش طایفه کلاسر در تاریخ ایران و آذربایجان و دشت مغان و آشناسازی و پیوند نسل جدید با طوایف و نیاکان خود و ارتباط گسترده این طایفه با سایر طوایف و برای آگاه سازی و کمک به محققین و پژوهشگران و علاقمندان به طوایف ایران، در تالیف کتاب همّت گماشته اند.

این کتاب باتوجه به استقبال خوبی که فرهنگ دوستان و طوایف مناطق دشت مغان و اردبیل از آن به عمل آوردند، در سال ۱۳۹۳ درتیراژ ۱۰۰۰ جلدی چاپ دوم شد.

محتوای کتاب
محتوای کتاب حاصل مطالبی است که از کتاب ها و نشریات و روزنامه ها و مقالات تاریخی استفاده شده و علاوه بر آن اطلاعات بدست آمده از طریق گردآوری مصاحبه با بزرگان و ریش سفیدان طوایف به همراه عکس و اسناد و مدارک است.

تنظیم کتاب
مطالب کتاب به سه فصل عمده تقسیم بندی شده است.

فصل اول مربوط به تاریخ پیدایش ایل شاهسون و عشایر است که بعضی از آن ها عبارتند از: طایفه کلاسر لو، نوروزعلی بیگلو،قوجابیگلو، طایفه خلیفه لو، طایفه خامسلو، طایفه جهان خانملو، طایفه آراللو، طایفه اجیر لو، طایفه گیگلو، طایفه دلاغادارلو و گرمی، مشکین شهر.

فصل دوم در ارتباط با عشایر و «مشاهیر» ایل است. در این فصل بیش از ۱۰۷ نفر از شخصیت های مشهور و تأثیر گذار با شرح حال آن ها آمده است که به ترتیب الفبایی نام آن مشاهیر تنظیم شده؛ مانند: عسگر خان،کربلایی اسکندر، کربلایی مجید اصغری، حاج بالااوغلان محمدی، ناصرخان محمدی، مشهدی صفر اصغری، ابراهیم خان محمدی، حاج نصرت شعاع اردبیلی، حاج مالک اصغری، حاج  هاشم اصغری، نجفقلی خان، حسین آقا خان وطن دوست، امیراصلان عیسی لو، حاتم خان گیگلو، فرض الله بیگ پاشایی، محمد فرشی، حاج علی بهشتی، حاج ذکی الله محمدی، حاج فرض الله محمدی، حاج محمد محمدی، حاج بابا علایی.

فصل سوم به مردم شناسی و آداب و رسوم، اعیاد و مراسم خاص طایفه کلاسر اشاره می کند و پس از آن نسب نامه طایفه کلاسر است که بر اساس اولاد ذکور نسل به نسل و بطن بعد از بطن در حد اطلاعات موجود ترسیم شده است.

انتهای کتاب
در انتهای کتاب تقدیرنامه های مربوط به فعالیت های مؤلف، ضمایم و تصاویر از شخصیت های برجسته طایفه کلاسر و سایر طوایف و شهدای طوایف و در خاتمه اسناد مربوط به خاندان وطن دوست آراللو (آلارلو) و طایفه  کلاسر و خلیفه لو آمده است.

————————–
*با ویرایش نثر و جمله بندی و مطابقت افعال؛ به نظر می رسد اصولا قبل از انتشار کسی از طرف سایت مجلس متن را بازخوانی نکرده بوده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته