راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

آیا ایرانیان بر فلسفه یونانیان تاثیر داشته اند؟

کتابخانه مجلس

کتاب «فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان» نوشته مارینا نیکولایونا ولف با ترجمه سیاوش فراهانی از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

 محققان بسیاری به تأثیر اندیشه ها و باورهای ایرانی بر فیلسوفان یونانی پیش از سقراط اشاره کرده اند، اما هیچ یک به تفصیل و در قالب یک تک نگاری به بررسی این موضوع نپرداخته اند. نویسنده کتاب حاضر نخستین کسی است که مسئله تأثیر اندیشه ها و باورهای رایج در ایران باستان را بر تکوین و تکامل فلسفه یونانی متقدم به تفصیل و در قالب یک تک نگاری مورد بررسی قرار می دهد. او با توجه به وضعیت منابع موجود، موضعی محتاطانه در قبال مسئله مورد بحث اتخاذ کرده است و بدون هیچ گونه غرض ورزی صرفاً می کوشد که امکان تأثیر را مورد بررسی قرار دهد نه وقوع آن را.

دکتر مارینا نیکولایونا ولف نویسنده کتاب، مدیر گروه فلسفه در شعبه سیبری فرهنگستان علوم روسیه و استاد دانشکده فلسفه دانشگاه دولتی نووو سیبیرسک، در پیشگفتار کتاب بی نظیر، به معنی دقیق کلمه، خود درباره همه مطالبی که به نحوی از انحاء به موضوع مورد بحث مربوط می شوند به تفصیل سخن گفته است و به تمام جنبه های مسئله پرداخته است.

وی در بخشی از این پیشگفتار آورده است: «برای تعیین رویکردهای کمابیش امیدبخش در مورد راه حل مسئله خاستگاه فلسفه یونانی باید وضع محیط فرهنگی یکپارچه ای را که در سواحل دریای مدیترانه در سده های ۵-۷ ق. م ایجاد شده بود و نمی توانست در سیر تکامل جهان هلنی تأثیر نبخشد مورد بررسی جامع قرار داد. تأثیرات شرقی در فرهنگ یونانی عصر بی شک وجود داشته است، اما به هیچ وجه نباید این فرایندهای پیچیده و دراز آهنگ را اقتباس های ساده ای تلقی کرده که در دوران زندگانی یک نسل صورت گرفته اند.»

این کتاب که از زبان روسی به فارسی ترجمه شده است، علاوه بر مقدمه مترجم و پیشگفتار نویسنده دارای بخشهای زیر است:
۱-سنت اساطیری –دینی ایرانی
۲- تشابهات سنت ایرانی با پیشا فلسفه یونانی
۳- فلسفه ایونیایی و تشابهات آن با سنت ایرانی. مکتب میلتوسی
۴- هراکلیتوس و سنت ایرانی
۵- فیلسوفان مکتب الِئایی و سنت ایران
منابع اصلی و کتاب شناسی و در آخر نمایه.

کتاب «فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان» برای نوبت اول در سال جاری در ۳۱۴ صفحه از سوی انتشارات حکمت منتشر شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته