راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتابی در فلسفه سیاسی رهبر ایران

کتاب فلسفه سیاسی رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه شب گذشته با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه های علمیه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم رونمایی شد.

در این مراسم که ‘سید هاشم حسینی بوشهری’ مدیر حوزه های علمیه و ‘علی اکبر رشاد’ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضور داشتند، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی با اشاره به ویژگی های برجسته این کتاب اظهار داشت: این کتاب فلسفه سیاسی رهبر انقلاب را با یک نگاه جامع و همه سو نگر مورد بررسی قرار داده است.

علی اکبر رشاد با تشریح جزئیات این پژوهش گفته است: «در یک مرحله، ۱۰۰ جلد فیش پژوهشی گردآوری شد و تمام مباحث رهبری در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.»

این کتاب که از تولیدات گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است به قلم حجت الاسلام ‘محسن مهاجرنیا’ به رشته تحریر درآمده است و چندین بار مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

محسن مهاجرنیا، که دبیر انجمن‌های علمی حوزه علمیه است، گفت کتاب فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای محصول سال‌ها مطالعه بوده و پنج حوزه فلسفه، کلام، جامعه‌شناسی، اندیشه و روابط بین‌الملل را در بر می‌گیرد. مهاجرنیا علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای دکترای علوم سیاسی نیز هست، و پیش از این آثاری در اندیشه سیاسی فارابی، اندیشه سیاسی ابوعلی مسکویه، دولت در اندیشه سیاسی فارابی و اندیشه سیاسی شیخ انصاری، با قلم وی منتشر شده است.

به گفته نویسنده: یکی از ویژگی‌های این کتاب مختصر بودن ولی جامعیت در مورد بسیاری از مباحث فلسفه سیاسی است؛ عدالت یکی از عناصر کلیدی جامعه اسلامی در فلسفه سیاسی رهبر انقلاب است و امنیت هم همین ویژگی را دارد و بلکه مهمتر است زیرا اگر امنیت وجود نداشته باشد جامعه از دست می‌رود.

وی در مجلس رونمایی کتاب گفته است که «فلسفه سیاسی، موضوع سخنان افلاطون در جمهوریت، ارسطو در سیاست، فارابی در اهل مدینه فاضله و آیت‌الله خامنه‌ای در حدیث ولایت است.»

این کتاب در فلسفه سیاسی آقای خامنه‌ای، به مواردی از جمله «ماهیت حقوق شهروندی»، «کرامت شهروندی»، «آزادی و حق مشارکت»، «قدرت سیاسی»، «مشروعیت»، «نظم ولایی» و «مردمسالاری دینی» پرداخته است.

کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای در پنج فصل ‘آیین اندیشه’، ‘آیین اجتماع’، ‘آیین شهروندی’، ‘آیین شهریاری’ و ‘آیین سعادت’ در ۵۳۲ صفحه و با شمارگان یک هزار و ۵۰۰ نسخه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم منتشر شده است. از میان منابع خبری، تسنیم نوشته است که این اولین جلد از یک دوره هشت جلدی است.

منابع:

گزارش ایرنا و سایت مباحثات، تسنیم

همرسانی کنید:

مطالب وابسته