راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

«روح رنج #میدان»؛ کتابی از فیسبوک اوکراینی‌ها

کتابهای مشارکتی توصیفی است که می شود برای این ژانر تازه از کتابها به کار برد: کتابهایی که مردم نوشته اند. محققان بتدریج ارزشهای بسیاری را که در نوشته های مردمی حول موضوعات پرگفتگوی روز نهفته است پیدا می کنند. منبع این کتابها نوشته هایی است که مردم بر دیوار شبکه های اجتماعی نوشته اند. – راهک

انتشارات نوگام

مطلبی که می‌خوانید ترجمه و بازنویسی این خبر است.

شبکه‌های اجتماعی نقش کلیدی و مهمی را در اعتراضات سال گذشته اوکراینی‌ها در میدان اروپا بازی کردند. میلیون‌ها پست در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر درباره این آشوب‌ها به روز شد و هزاران عکس و ویدیو در اینستاگرام و یوتیوب منتشر شد. همه این پست‌ها و عکس‌ها و ویدیوها نشان از آن دارد که بخش اعظمی از تاریخ این اعتراضات به‌صورت آن‌لاین نگه‌داری می‌شود.

حالا دو نویسنده اوکراینی کتابی منتشر کرده‌اند به اسم «روح رنج #میدان» که شامل بیش از ۷۰۰ پست فیس‌بوکی درباره این اعتراضات است که از نوامبر ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴ را دربرمی‌گیرد. این‌ها پست‌هایی است که اوکراینی‌ها در جریان این آشوب‌ها روی صفحه‌های فیس‌بوک‌شان منتشر کرده‌اند که خاطره رنج‌هایی را که در آن دوران کشیده‌اند و افرادی را که از دست داده‌اند زنده می‌کند.

هر دوی این نویسنده‌ها که در آن روزها در میدان اروپا حاضر بوده‌اند و فعالیت می‌کرده‌اند، می‌گویند قصد اولیه‌شان انتشار آلبوم عکسی بوده با تعدادی از پست‌های نوشتاری آدم‌ها در فیس‌بوک، اما محتوای خبرهایی که اوکراینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند آن‌قدر زیاد بوده که آن‌ها نظرشان را عوض می‌کنند. این دو نفر دو ماه وقت صرف کرده‌اند تا ببینند چه پست‌هایی را می‌خواهند در این کتاب منتشر کنند. آن‌ها می‌گویند که بعضی از این پست‌ها به‌شدت دردناک است و دل را خون می‌کند.

بعضی از کسانی که کتاب را خریده‌اند پست‌هایی هم درباره کتاب در فیس‌بوک‌شان منتشر کرده‌اند. یکی از آن‌ها نوشته: «این کتاب را نه‌تنها نویسنده‌های این کتاب نوشته‌اند، بلکه همه ما در نوشتن‌اش دخیل بوده‌ایم. همه ما در ساختن این تاریخ دخیل بوده‌ایم.»

همرسانی کنید:

مطالب وابسته