راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

راهنمای نگارش تحلیل فیلم

روزنامه فرهیختگان

راهنمای نگارش تحلیل فیلم
تیموتی کوریگان Timothy Corrigan
ترجمه مزدا مرادعباسی
تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۴

یکی از کتاب‌های خواندنی برای علاقه‌مندان به فهم بهتر هنر سینما کتاب «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» است که تیموتی کوریگان با زبانی ساده و قابل‌فهم تلاش کرده است مبانی درک و تحلیل فیلم را در آن شرح بدهد.

جدا از اینکه خواندن این کتاب برای دانشجویان رشته سینما امری ضروری است، آن را می‌توان به مخاطبان علاقه‌مند به سینما هم توصیه کرد تا با درک برخی از مفاهیم سینمایی، لذت فیلم دیدن‌شان دو‌چندان شود.

تیموتی کوریگان، استاد عالی‌رتبه رشته مطالعات سینمایی در دانشگاه پنسیلوانیا و سردبیر ژورنال اقتباس در دانشگاه آکسفورد است که فعالیت‌هایش در بخش مطالعات سینمایی، متمرکز بر سینمای معاصر بین‌الملل و سینمای مدرن آمریکاست. او تاکنون جایزه‌های معتبری را کسب کرده است که از آن جمله می‌توان به جایزه بهترین کتاب در بخش مطالعات سینما و رسانه مرسوم به کاترین سینگر در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد. تجربیات او در حوزه تدریس سینما در مهم‌ترین دانشگاه‌های سینمایی در کتاب«راهنمای نگارش تحلیل فیلم» به صورت چکیده آمده است.

تیموتی کوریگان تلاش کرده است تا به مخاطبش یاد بدهد چگونه درباره سینما بنویسد. کتاب در برگیرنده هفت فصل است که عبارتند از:
«نوشتن درباره فیلم»،
«تفکر، آمادگی برای تماشای فیلم و آغاز نوشتن درباره آن»،
«اصطلاحات و موضوعات مربوط به تحلیل و نوشتن درباره آن»،
«شش رویکرد نوشتن درباره فیلم»،
«سبک و ساختار فیلم»،
«پژوهش سینمایی» و
« ساختار پیش‌نویس»

مولف در پیشگفتار کتابش می‌نویسد: «‌این کتاب به نظر من شرحی است بر اینکه چگونه اندیشیدن درباره فیلم با نحوه نوشتن در مورد آن ارتباطی تنگاتنگ دارد. همچنین به شرح و بسط این واقعیت می‌پردازد که دانشجویان درباره موضوعی که مورد علاقه‌شان است و نسبت به آن آگاهی دارند، بهتر بنویسند و اینکه امروزه موضوعات اندکی را می‌توان یافت که همانند سینما آنچنان جهان‌شمول باشند که بتوان از درک و فهم آنها لذت برد.»

نشر مرکز جدا از این کتاب، به تازگی دو کتاب «نگاه واقعی؛ نظریه فیلم پس از لاکان» نوشته تاد مک‌گوان و «فیلم و فرمالین؛ کالبد‌شکافی روایت در سینما» نوشته رضا کاظمی را منتشر کرده است. این دو کتاب به همراه‌ «راهنمای نگارش تحلیل فیلم» منابع خوبی هستند برای اینکه فرآیند تبدیل‌شدن لذت حاصل از تماشای فیلم به ابراز عقیده درباره آن سرعت و دقت پیدا کند.

——————–
*با اندک ویرایش. حرفهای مترجم در باره کتاب را می توانید در خبرگزاری کتاب بخوانید.
گرچه در معرفی ترجمه ها نام اصلی کتاب ها نمی آید (نام مترجم هم گاهی مثل متن بالا از قلم می افتد!) ظاهرا اصل کتاب این است:
A short Guide to Writing about Film 

همرسانی کنید:

مطالب وابسته