راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

ارمغان طرب؛ نغمه‌های دوره صفویه

همشهری آنلاین

ارمغان طرب عنوان کتابی‌ست که نغمه‌نگارى‌هاى موسیقى ایران، از صفویان تا مشروطه از سوی محسن محمدی گرداورى و انتشارات ماهور آن را به بازار نشر عرضه کرده است.

مهمترین ویژگی این کتاب در این است که سابقه شنیداری قطعات موسیقی ایران را از دوره قاجاریه به سال‌های دورتری مرتبط می‌کند.

اطلاعات تاریخی درباره ی موسیقی در ایران چند هزار سال سابقه دارد. هم چنین از هزار سال پیش تا کنون مباحث نظری مفصل و کتاب‌های متعدد در زمینه موسیقی تولید شده که بخش زیادی از آن بر جای مانده و در دسترس است اما خود موسیقی از بین رفته و هیچ در دست نیست، مگر معدود قطعاتی که پس از ورود صنعت ضبط صدا ماندگار شده و قدیم‌ترین نمونه‌های موسیقی ایران هستند. در کتاب حاضر اما مولف و گردآورنده از اروپاییانی که به ایران سفر کردند یا مدتی در ایران زیسته اند و اهل موسیقی بوده اند و همان قطعات را با پیانو یا سازهای دیگری نواخته اند و علاوه بر‌ آن برخی از‌آنان خرده ذوقی داشته اند که نغمه‌نگاری‌های متعددی از موسیقی ایران را در اروپا منتشر کرده اند اسناد و اطلاعاتی منتشر کرده است که در نوع خود قابل اعتناست.

ارمغان طرب حاصل جستجوی چند ساله مؤلف برای یافتن نخستین نغمه‌نگاری‌های اروپاییان است و نغمه‌نگاری‌هایی از دوره صفویه تا دوره مشروطه را در بر دارد. با این که بخشی از شخصیت قطعات حین تنظیم برای پیانو از بین رفته، اما این قطعات ارزشمند تنها نمونه‌های بر جا مانده از موسیقی در ایران پیش از ورود صنعت ضبط هستند.

علاوه بر آن چندین قطعه موسیقی نظامی هم در این کتاب گنجانده شده که برای بازسازی فضای رسمی در آن دوره و یا حتی برای استفاده در کارگان موسیقی نظامی امروز بسیار با ارزش هستند.

مشخصات کتاب:
محسن محمدی، ارمغان طرب (نغمه نگاری های موسیقی ایران از صفویان تا مشروطه)، تهران: ماهور، ۱۳۹۴، ۵۱۰ صفحه، قطع: رحلی،  بها:  ۹۵۰۰۰۰ ریال.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته