راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتاب آرش درم‌بخش برنده کتاب سال فرانسه: مبارزه با دور ریختن غذا

رادیو فرانسه

“آرش درمبخش” که در فرانسه عضو انجمن شهر و عضو حزب جمهوری‌خواهان (جناح راست) است، جایزۀ “ادگار فور” را برای بهترین کتاب سیاسی سال برنده شد. آرش درمبخش که در راه صرفه‌جویی و مبارزه با هدر دادن مواد غذایی عزم را جزم کرده است، کتاب خود را “مانیفست علیه ضایعات غذایی“* نام گذاشته است.

 آرش درم‌بخش که متولد سال ۱۹۷۹ و ایرانی‌تبار است، به عنوان عضو انجمن شهر “کوربووا” واقع در حومۀ غرب پاریس، مدتی است که مبارزه با دور ریختن مواد غذایی را به جدیت دنبال می‌کند.

 هیئت داوران جایزۀ “ادگار فور” وی را «نماینده و سفیر» این نوع مبارزه توصیف کرد. «مانیفست علیه هدر دادن (یا اسراف) مواد غذایی» ماجرای یک نمایندۀ شوراهای شهر را حکایت می‌کند که می‌کوشد سوپرمارکت‌های بزرگ را از دور ریختن مواد غذایی منصرف سازد.

آرش درمبخش خود در این راه فراوان تلاش کرده است. او با آگاهی به حجم عظیم مواد خوراکی که در سوپرمارکت‌ها دور ریخته می‌شود (مثلا به دلیل انقضای تاریخ مصرف)، می‌خواهد راهی قانونی بیابد تا موادی که همچنان قابل استفاده است به دست نیازمندان برسد.

آرش درمبخش که قبلاً در حوزۀ نشر فعالیت کرده است، می‌گوید که خود در بیست سالگی هنگامی که دانشجوی حقوق بوده، گرسنه ماندن را تجربه کرده است. او برای عملی کردن اهداف خود از دوندگی در پارلمان فرانسه و حتی رجوع به ریاست جمهوری باز نمی‌ماند.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته