راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

هفتادسالگی جواد طباطبایی و تولد سیاست‌نامه به مدیریت او

حامد زارع
میهن نامه

اعتراف نزد انظار اغیار وقتی جذابیت دارد که نکته ای پنهان را هویدا سازد. پرمبرهن است بیشترین تاثیری که می توانسته ام از یک شخصیت در زندگی ام بگیرم، از جواد طباطبایی گرفته ام. این نکته چون برهانی روشن است، نمی تواند از جنس اعترافات به حساب آید. اما امروز و در صبح پاک ۲۴ آذر ۹۴ تهران دوست دارم اعتراف کنم که دلبسته دانش و اندیشه فیلسوفی هستم که شب سرد ۲۴ آذر ۲۴ تبریز به دنیا آمد. اعتراف می کنم عشق معرفت شناسانه به ایران و بازگشت به سرچشمه های فرزانگی اندیشه ایرانشهری را از او آموختم. او بود که احترام به ماثورات قدمایی و دقت در تاریخ تحول مفاهیم مستتر در سنت را به من آموخت. به سبب تلاش های اوست که امروز ضرورت تاسیس اندیشه سیاسی جدید را می توانم به روشنی درک کنم.

اعتراف می کنم آزادی خواهی در نظر و آزادگی در عمل را از رفتار و کردار او فراگرفتم. اعتراف می کنم در ده سالی که با او موانست داشته ام، هم لحظاتی که در حضورش بوده ام و هم هنگامی که آثارش را فراراه خود قرار داده ام، از وسعت دانش و نحوه نگرشش شگفت زده شده ام. همیشه در برابر احسان و لطف او دستانی خالی داشته ام. اما امروز که هفتادسالگی اش را جشن می گیرم، تحفه ای ارجمند برایش دارم: «سیاست نامه» هدیه ای که البته مرهون بصیرت و دیدگاهی است که خود او به من هدیه داده است.

به اتفاق برادرم محمد قوچانی رساله ای ماهانه را به مطبعه می بریم تا هر آنچه از او آموخته ایم را به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. «سیاست نامه» پیشکشی قابل دار به محضر دانشجویان و مخاطبان است که ذیل نظر ارجمند استادمان جواد طباطبایی منتشر خواهد شد. خرسند و خوشبخت هستیم که تولد هفتادسالگی استاد با آغاز انتشار «سیاست نامه» همراه می شود. این خرسندی و خوشبختی مداوم باد.

پ ن: ماه نامه ی سیاست نامه، همزمان با چهل و پنجمین شماره ی مهرنامه منتشر خواهد شد.

مدیر مسئول:حامد زارع
رئیس شورای سیاستگذاری: جواد طباطبایی
سردبیر:محمد قوچانی
این نشریه مستقل از مهرنامه است و تحریریه ندارد.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته