راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

آینه پژوهش؛ از دارالفکر تا دارالکفر – با مقالات آنلاین

آینه پژوهش

مقالات شماره اخیر مجله آینه پژوهش اکنون به صورت آنلاین در دسترس است. یکی از مقالات جالب در این شماره مطلبی است از رضا باقریان موحد که به ثبت های پرخطای اطلاعات کتابها در فهرست منابع کتاب می پردازد. «یکی از بانک های اطلاعات بسیار پراشتباه، فهرست منابع کتاب ها و مقالات است. نویسنده در نوشتار حاضر، به برخی ناهماهنگی ها و اغلاط تایپی در فهرست منابع کتاب های چاپ شده، اشاره می نماید. اغلاط تایپی در عنوان کتاب، تلخیص نادرست عنوان، دخل و تصرف و اغلاط املایی در نام ناشر و نام نویسنده و مترجم و مصحح و …، و یا ذکر نشدن نام مترجم و مصحح از جمله این موارد است. نویسنده در انتها، با بیان راهکارها و ارائه نمونه ای از کتابنامه های ویرایش شده و نیز افراط در استاندارد، نوشتار را به پایان می رساند.» فهرست مقالات و نسخه پی.دی.اف هر کدام در زیر آمده است:

شماره جاری: دوره ۲۶، شماره ۱۵۳ (نقد کتاب و کتابشناسی در حوزه فرهنگ اسلامی)، تابستان ۱۳۹۴

۱

حقیقت سوانح و اسفار شیخ شیراز

صفحه ۵-۱۸
جویا جهانبخش

۲

از بنیادگرایی تا اصلاح‌گری: بررسی تطبیقی آراء سید قطب و سعید حوّی

صفحه ۱۹-۲۹
محمد حسین رفیعی

۳

از «دارالفکر» تا «دارالکفر»، تفاوت از زمین تا آسمان است گزارشی از اشتباهات تایپی در ثبت اطلاعات مشخصات کتاب در بانک‏های اطلاعات

صفحه ۳۰-۳۸
رضا باقریان موحد

چکیده
فهرست منابع کتاب، به منزله سند اعتبار و ارزش علمی آن اثر محسوب می شود. ولی با این حال، یکی از بانک های اطلاعات بسیار پراشتباه، فهرست منابع کتاب ها و مقالات است. نویسنده در نوشتار حاضر، به برخی ناهماهنگی ها و اغلاط تایپی در فهرست منابع کتاب های چاپ شده، اشاره می نماید. اغلاط تایپی در عنوان کتاب، تلخیص نادرست عنوان، دخل و تصرف و اغلاط املایی در نام ناشر و نام نویسنده و مترجم و مصحح و …، و یا ذکر نشدن نام مترجم و مصحح و …، از جمله این موارد است. نویسنده در انتها، با بیان راهکارها و ارائه نمونه ای از کتابنامه های ویرایش شده و نیز نمونه کتابنامه افراط در استاندارد، نوشتار را به پایان می رساند.

۴

نقدی بر کتاب آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران

صفحه ۴۱-۴۸
علی نجفی نژاد

۵

نگاهی بر پایان نامه های ایرانی با موضوع عراق

صفحه ۴۹-۵۵
نیره خداداد شهری

۶

گزارشی توصیفی از چهار معجم موضوعی قرآن

صفحه ۵۶-۶۲
زینب فریادرس

۷

خوانش «نامه های خاموشان»

صفحه ۶۳-۶۵
فاطمه مهراب پور

چکیده
جلد اول کتاب «نامه های خاموشان» به کوشش محمد افشین وفایی و شهریار شاهین دژی در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات سخن به بازار کتاب عرضه شده است. موضوع کتاب، نامه های ناموران فرهنگی به ایرج افشار است. نویسنده در نوشتار حاضر به معرفی این اثر همت گماشته است.

۸

تلخیص سه مقاله در باب تمدن اسلامی

صفحه ۶۹-۷۶
محمد موسوی

۹

مروری بر متون فهرست نویسی نسخ خطی در ایران

صفحه ۷۹-۸۲
نجمه باقریان

۱۰

کتابشناسی مجموعه عبری در کتابخانه آستانه مقدسه حضرت معصومه (ع)

صفحه ۸۳-۸۸
حیدر عیوضی

۱۱

تازه های نگارش و نشر: قاموس المعارف، حماسه حسینی در گستره ادبیات تطبیقی، ظرفیت ها و چالش های تقریب مذاهب اسلامی در لبنان، سفرنامه عتبات هند و حج، رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن

صفحه ۹۱-۱۰۲
گروهی از نویسندگان؛ صغری سلمانی نژاد مهرآبادی؛ نیره خداداد شهری؛ سجاد جعفری؛ اباذر نصر اصفهانی؛ سعیده سلطانی مقدم

۱۲

معرفی گزارشی

صفحه ۱۰۳-۱۰۸
اسماعیل مهدوی راد

۱۳

درگذشتگان

صفحه ۱۰۹-۱۱۰
ناصر الدین انصاری
همرسانی کنید:

مطالب وابسته