راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

گفته های کوتاه و گویا از دکتر مصدق

علی اصغر رمضان پور

بهار مصدق: گزینه گفتارهای محمد مصدق

به تازگی به مهر دوستی، کتاب «بهار مصدق: گزینه گفتارهای محمد مصدق» به دستم رسید که امسال در تهران در آمده است. کتاب را نشر دف به زیبایی در قطع رقعی کوچک ( ۱۸ در ۱۳ سانتیمتر) و با جلد سخت و صحافی خوب درآورده است. ناشر و طراح کتاب از سر خوش سلیقگی در آخر کتاب، گلبرگ خشکی از گل سوسنی افزوده اند که بومی خاک و هوای کتالم رامسر است. خشکیده گلبرگی که دل را تازه می کند.

از ظاهر کتاب گفتم برای این که آن برازندگی را دارد که مزین به نام محمد مصدق باشد که یگانه ای ماندگار در تاریخ سیاست و فرهنگ معاصر این آب و خاک است. اما از برازندگی فنی کتاب که بگذریم در آوردن کتابی ساده، کوتاه و روان و در عین حال دقیق در باره مصدق که به کار عموم مردم بیاید، هنری ست که مرا برانگیخت که در باره این کتاب بنویسم.

شاهرخ تندروصالح که نویسنده و شاعری خوش سخن است و روزنامه نگاری آشنا با فرهنگ ایران، در مقدمه ای با عنوان « مرد ادب و دولت» زندگی مصدق را مرور کرده است و فراتر از منحصر کردن مصدق به ماجراهای دوره نخست وزیری و کودتا علیه دولت او، مصدق را به عنوان یک اهل ادب و دانش و فرهنگ به خوبی به خواننده معرفی کرده است. مقدمه ای که در حدود ۱۲ هزار کلمه است: نه چندان بلند است که خواندنش سخت باشد و نه چندان مختصر که نکته ای دستگیر خواننده نشود.

کتاب با همه کوچکی بیش از ۵۰ عکس را در خود جای داده که روایتی تصویری از مهم ترین حوادث زندگی مصدق را به نمایش می گذارد.

مهم ترین بخش کتاب شاید نزدیک به ۱۷۰ سخن گزیده ای باشد که در بخش سوم کتاب آمده است. گزینه گفتارهایی که نه فقط به خوبی نگاه مصدق به سیاست و آرزو های او برای ایران و مردم آن را نشان می دهد بلکه پا را از محدوده متعارف فراتر نهاده و به بیان نگاه محمد مصدق به مسایلی مانند زن، شعر، تلویزیون، تعدد زوجات و مانند آن پرداخته که تصویر ملموس تری از او به عنوان مرد ادب می دهد. در این نوشته ها می خوانیم که او هم از دیدن تلویزیون با وجود جذابیت اولیه آن به عنوان یک تجربه تازه خسته و عصبانی می شده است. و می خوانیم که تاسف می خورده است از این که طبع شعر ندارد.

درآوردن کتابی چنین مختصر و مفید و زیبا و قابل استفاده برای عموم مردم را باید به ناشر و دست اندرکاران کتاب تبریک گفت. کتاب را ناشر به عنوان کتابی در ذیل عنوان ادبیات سیاسی معاصر ایران از مجموعه فرهنگ و ادب پارسی معرفی کرده است. کتاب دیگری از این مجموعه ندیده ام اما امیدوارم بقیه آن ها هم تا همین اندازه منقح و مفید باشد. قیمت کتاب ۲۰ هزار تومان است. از عهده مقایسه آن با دیگر قیمت ها در ایران برنمی آیم برای این که دستی بر آتش گرانی ندارم اما به نسبت قیمت کتاب در لندن، ارزان که هیچ، مفت است.

مشخصات کتاب:

بهار مصدق (گزینه گفتارهای دکتر مصدق)،(برگرفته از نامه ها،خاطرات مکتوب،نطق ها،سخنرانی ها و…)، با مقدمه شاهرخ تندرو صالح، تهران، دف، ۲۴۰ صفحه. (گلاسه با جعبه)

همرسانی کنید:

مطالب وابسته