راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

جایزه ادبی نبشت برای داستان کوتاه

نبشت دات کام

دو سال از آغاز کار مجله ادبی نبشت گذشت. این وبسایت در تاریخ نهم مارچ ۲۰۱۴ شروع به کار کرد و در این مدت نزدیک به چهارصد مقاله، داستان کوتاه و گزارش و گفتگوی مرتبط با ادبیات داستانی از بیش از یکصد و پنجاه نویسنده منتشر کرده است.

وبسایت مجله ماهانه به طور متوسط بیست و پنج هزار بازدیدکننده از کشورهای مختلف داشته است. حدود پنجاه درصد از بازدیدکننده‌ها از افغانستان حدود چهل درصد از ایران و ده درصد از کشورهای دیگر بوده است. انجمن رمان ۵۱ که گروهی متشکل از پنجاه و یک نویسنده ایرانی‌ست، اخیرا نبشت را به عنوان یکی از ده مجله آنلاین تاثیرگذار در ادبیات فارسی معرفی کرده است.

این مجله در دو سال گذشته نزدیک به پنجاه داستان کوتاه از ادبیات جهان به فارسی ترجمه و منتشر کرده و در کنار آن شصت و نه داستان کوتاه از نویسنده‌های افغانستان و شصت و هفت داستان کوتاه از نویسنده‌های ایرانی نشر کرده است. تقریبا تمام محتوای تولید شده در این مجله اوریجینال است، به این معنا که برای اولین بار در نبشت منتشر شده‌اند.

نبشت مجله‌ای مستقل است و متکی به کار داوطلبانه شمار زیادی از علاقه‌مندان به زبان فارسی و این حجم از محتوا نشان می‌دهد که جایگاهی شایسته در میان علاقه‌مندان به ادبیات و نویسندگان افغانستان و ایران یافته است. و اکنون مجله‌ی نبشت آماده آن است که در آغاز دومین سال خود جایزه‌ی ادبی نبشت را نیز با هدف تشویق نویسندگان به خلاقیت و ترویج کتاب‌خوانی بنیان‌گذاری کند. این جایزه هر ساله به بهترین داستان کوتاهی داده خواهد شد که در مسابقه‌ی سالانه برنده شناخته شود.

در حال حاضر مبلغ این جایزه برای داستان برنده‌ی رتبه اول ۱۰۰۰، رتبه دوم ۵۰۰ و رتبه‌ی سوم ۲۵۰ دلار امریکایی در نظر گرفته شده است. پول این جایزه نیز به صورت داوطلبانه از طرف حامیان و دوستان مجله نبشت تامین می‌شود. به داستان‌های چهارم تا دهم تقدیرنامه اعطا خواهد شد. هدف این است که ده داستان انتخاب شده هر ساله به شکل یک کتاب منتشر و در صورت امکان به دیگر زبان‌ها نیز ترجمه شود.

شرایط اصلی شرکت در مسابقه این‌هاست:

۱) در حال حاضر این مسابقه برای نویسندگانی‌ست که تا به حال کارهایشان را به صورت یک کتاب منتشر نکرده‌‌اند. به این ترتیب، می‌توان تقریبا مطمئن شد که شرکت کنندگان با کسانی به رقابت می‌پردازند که کم و بیش در یک سطح قرار دارند.

۲) داستان‌های ارسالی باید حداقل ۲۵۰۰ و حداکثر ۸۰۰۰ کلمه باشند.

۳) داستان‌ها باید در یک فایل وورد فرستاده شود. داستان‌هایی که به شکل پی‌دی‌اف یا دیگر قالب‌ها ارسال شود، در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.

۴) متن داستان باید حتما ویرایش شده باشد. نگارش درست یکی از مواردی است که برای امتیاز دادن در نظر گرفته خواهد شد. ‌

۵) داستان‌ باید قبلا در جایی (از جمله در نبشت) منتشر نشده باشد و بعد از ارسال داستان نیز نشر نشود.

۶) آخرین مهلت ارسال داستان ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۰ عقرب/آذر ۱۳۹۵ است.

۷) داستان‌ها را به ایمیل: competition@nebesht.com بفرستید و به nebesht.com@gmail.com نیز کپی کنید.

۸) پس از ارسال یک داستان یک ایمیل اتوماتیک جهت تایید دریافت داستان ارسال خواهد شد. سوالات مشخص خود در مورد مسابقه را می‌توانید به ای‌میل: nebesht.com@gmail.com بفرستید.

۹) داوران جایزه‌ی ادبی نبشت گروهی از نویسندگان شناخته شده ایرانی و افغان خواهند بود. نام داوران بعد از پایان مهلت ارسال داستان اعلام خواهد شد.

۱۰) هیچ محدودیت سنی برای شرکت کنندگان در این مسابقه وجود ندارد.

فهرست نهایی پنجاه داستان برتر تا پایان ماه دلو/بهمن تکمیل شده و به هیئت داوران ارسال خواهد شد. روند امتیازدهی به داستان‌ها از طرف داوران در سه ماه بعد انجام می‌شود و ده داستان برگزیده‌ی مسابقه در تاریخ دهم مارچ ۲۰۱۷، برابر با بیستم حوت/اسفند ۱۳۹۵ همزمان با سومین سالگرد فعالیت مجله ادبی نبشت اعلام خواهد شد. از همین حالا در انتظار دریافت داستان‌های شما هستیم.

مجله نبشت از هرگونه حمایت مالی از جایزه‌ی ادبی نبشت استقبال می‌کند. جزییات در این مورد به زودی اعلام خواهد شد.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته