راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

ایران‌نامه بعد از ۳۰ سال ناگهان تعطیل شد!

شنیدن خبر تعطیلی یکی از معتبرترین مجلات پژوهشی ایرانشناسی در خارج از ایران برای من و بسیاری دیگر اسباب حیرت بود. یادداشتی در صفحه فیسبوکی ایران‌نامه و بیانیه ای به انگلیسی به امضای خانم مهناز افخمی (مدیر عامل بنیاد مطالعات ایران) بیانگر پایان کار ایران‌نامه بود. نه هیچ هشداری پیش از این داده شده بود تا دوستداران مجله بتوانند فکری بکنند و نه دوره ای پیش بینی شده که مجله فرضا به صورت شش ماه نامه منتشر شود تا در این مدت فکری بتوان کرد. با انتشار یک بیانیه به عمر سی ساله مجله خاتمه دادند. به همین سادگی! بانو اشرف پهلوی از حامیان بنیاد و مجله ایران‌نامه بود. آیا مرگ او باعث شد ایران‌نامه متوقف شود؟ گرچه پس اندازی و موقوفه ای برای ادامه کار بنیاد و مجله آن پیش بینی شده بود (صفحه هیات امنا را ببینید) ظاهرا مجله با ورشکستگی مالی روبرو شده است. گزارشی از وضع مالی منتشر نشده است. (به روزرسانی: یادداشت احمد هاشمی که از احوال مجله باخبر بوده نشان می دهد اختلاف نظر جدی میان سردبیر و هیات امنا وجود داشته است و ممکن است موضوع مالی بهانه باشد.) – م.ج

ایران نامه

محمد توکلی طرقی: هیئت امنای بنیاد مطالعات ایران پس از بازنگری در اهداف بنیاد تصمیم گرفت که ایران­‌نامه را تعطیل کند. نخستین شمارۀ ایران­‌نامه در پاییز ۱۳۶۱ و آخرین شمارۀ آن (سال ۳۰، شماره ۴، زمستان ۲۰۱۶/۱۳۹۴) در ماه گذشته منتشر شد. اطلاعیه بنیاد در پی منتشر می شود.در پنج سال گذشته که سردبیری ایران­‌نامه را برعهده داشتم، این فصلنامه از دگرگونی­های کلانی که در صنعت نشر پدید آمده است استقبال کرد و با این تغییرات همساز شد. از جانبی، با تأسیس پایگاه اینترنتی ایران­نامه (irannameh.org) همۀ شماره های این فصلنامه ایران­شناسی را به شکل پی‌دی‌اف تهیه کرده و در اختیار خوانندگان قرار دادیم. بدین ترتیب، مشترکان نه فقط به شماره‌های سال اشتراکشان، بلکه به همۀ شماره‌های پیشین این فصلنامه ایران­شناسی نیز دسترسی یافتند. با راه انداختن صفحه فیسبوک (irannameh)، گزیده و فشرده‌ای از مقالات ایران­‌نامه را نیز از طریق شبکه­‌های اجتماعی در دسترس همگان قرار دادیم. با نزدیک به ۱۱,۰۰۰ دوستدار فیسبوکی و ۷,۶۰۰ خوانندۀ دیجیتالی ثبت‌نام­‌کرده، که شامل خوانندگان از طریق issuu و کتابخانه‌ها و سایت­های پخش نشریات نمی­‌شود، ایران­‌نامه از موفقیت بی­نظیری در پخش مجازی برخوردار شده‌ بود.

هم­زمان با دسترسی اینترنتی به آرشیو تاریخی ایران­‌نامه، از آغاز سال بیست­‌وششم (۲۰۱۱/۱۳۹۰) در طراحی صفحات ایران­‌نامه نیز تغییرات چشمگیری دادیم. نظر به جایگاه خاص این فصلنامۀ علمی-پژوهشی مستند و معتبر، در برگ‌آرایی ایران­‌نامه توجه ویژه‌ای به عرضۀ منابع و ارجاعات به شکل پانوشت داشتیم. با به کار گرفتن تصاویر تاریخی و مستند در برگ‌آرایی هر مقاله، ایران­‌نامه وارد عرصه جدیدی در آمیزش فرهنگ مکتوب و تصویری شد و در این آمیزش متن و تصویر، ایران­‌نامه از جمله نشریات علمی-پژوهشی پیشتاز در هماهنگی چاپ کاغذی با تحولات نشر دیجیتال بوده است.

با دگرگونی در چاپ و پخش ایران­‌نامه، توجه ویژه‌ای به انتشار جستارها و پژوهشهای مستند و بدیع داشتیم. مجموعۀ دگرگونی‌هایی که ارزندگی محتوا و برازندگی شکل ایران­‌نامه را به همراه داشت، این فصلنامه را با استقبال چشمگیر نسل جوان­تر پژوهشگران و ایران­شناسان روبه­‌رو کرد. این استقبال به افزایش شمار مقاله‌های دریافتی و گسترش روند ارزیابی و داوری مقالات انجامید. این استقبال شایان پژوهشگران در نهایت افزایش تعداد صفحات و پربارتر شدن ایران­‌نامه را به ارمغان آورد. به علت همین موفقیت، بسیاری از مقالات سال آینده نیز برای چاپ آماده­ شده بودند.

از یکایک همکارانی که جستارهای پذیرفته‌شده آنها به چاپ نخواهد رسید پوزش می‌خواهم. تعطیلی فصلنامه علمی-پژوهشی ایران­‌نامه در حوزۀ ایران­شناسی کاستی­‌ای پدید می­‌آورد که در پی جبران آن و فراهم آوردن جایگزین مناسبی برایش خواهم بود.

—————————-
برخی از کامنتهای مخاطبان:

Mehdi Jami

چه تصمیم نادرستی! قطع انتشار مجله ای که موفق است چه معنایی دارد؟ یعنی هیچ راه دیگری نبود که آن را برای مدتی ادامه بدهید تا کمک تازه ای برسد؟

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه

جناب آقای جامی عزیز، رهبری بنیاد دریافت کمک از دیگران را برای ادامه ایران نامه ناپسندیده یافت.

Mehdi Jami

به عنوان کسی که از کرد-و-کار اینطور کمک ها باخبر است نمی توانم حیرت خودم را پنهان کنم که شما حاضرید مجله ای موفق را پس از ۳۰ سال تعطیل کنید ولی حاضر نیستید کمک مالی دریافت کنید. چرا رهبری بنیاد کمک از دیگران را ناپسندیده می شمارد؟ در پاسخهای دیگر آورده اید که بنیاد انتشار ایران نامه را خیلی مهم نمی داند! اگر انتشار ایران نامه مساله مهمی نیست بنیاد چه کار دیگری در دست دارد که هموزن ایران نامه یا برتر از آن باشد؟

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه

پرسش نیکی است. متاسفانه بنیاد بنیه مالی ادامه چنین نشریه پرخرجی را ندارد. بی‌شک، برگزاری کنفرانس‌های چشمگیر و همه‌پسند بس کم‌خرج‌تر از انتشار یک نشریهء آکادمیک است.

Mehdi Jami

ممنون که به سوالها و نکته ها پاسخ می دهید. ممکن است بفرمایید منظور از پرخرج چیست؟ یعنی هر شماره چقدر خرج داشته است؟ و چرا به نظر بنیاد نرسید که پیش از قطع گردن مجله به این صورت یک اعلامیه ای بدهد برای اینکه شاید کسانی باشند که بخواهند داوطلبانه به مجله کمک کنند و وقت بگذارند تا خرج اش کم شود؟ اینکه بنیادی بعد از ۳۰ سال راه درستی برای برنامه خروج نداشته باشد واقعا اسباب تعجب است.

Mohammad Tajdolati

چه حیف که تلاشی سی ساله اینگونه حیرت‌انگیز متوقف می‌شود. همه تغییر و تحولات فرم و محتوای ایران نامه در سالهای اخیر به جا و ارزشمند بود. اما کاش پیش از تصمیم‌گیری برای تعطیلی ایران نامه دست کم توجهی به روش هایی که نشریات مشابه ایران نامه، در کشورها و زبان های دیگر، برای ادامه انتشار خود انتخاب کرده‌اند هم توجه می شد. از جمله بازاریابی و تبلیغات در میان قشرهای فرهنگی و متخصص در جامعه های ایرانیان مهاجر.
یک پرسش هم این است که آیا تصمیم به تعطیلی ایران نامه قطعی و برگشت ناپذیر است؟

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه

جناب دکتر تاج‌دولتی عزیز، همهء راههای موجود را بررسی کرده‌ام. واقعیت این است که با رواج‌مفت‌خوانی، انتشار یک نشریهء آکادمیک روشمند و مستقل در هرزبانی مشکل شده است. بنیاد مطالعات ایران به تنهایی قادر به تحمل مخارج انتشار ایران نامه نیست و دریافت کمک از بنیاد‌های دیگر را نیز نمی‌پسندد. با این شرایط، ادامهء ایران نامه ناممکن است.

Alireza Ranjbari

جناب توکلی طرقی! پیش از هر کلامی ممنون از زحمات شما در این چند سال گذشته و از اینکه سردبیری ایران نامه، این فصل نامه وزین را بر عهده داشتید. با اندک شناختی که از شما دارم، که مشت نمونه خروار است، گمان می‌کنم برای ما خوانندگان این فصل نامه مورد اعتماد، این حق را قائل باشید که در مورد تعطیلی این نشریه، چنانچه که مصلحت اقتضا کند، بیشتر بدانیم. اخر به همین سادگی‌! بعد از سی‌ سال، نزدیک به ۷۰۰۰ خواننده دیجیتالی و همواره منتظر شماره‌های جدید و غیره و غیره و فقط با یک اعلامیه ترحیم مانند، تمام شد؛ تعطیل شد ؟! مگر چند نشریه هماند ایران نامه منتشر میشود؟

باری! با “دلی‌ غمگین”، سپاس گزار می‌شوم ( یا می‌شویم) چناچه صلاح بدانید در مورد تعطیلی این فصل نامه “تا آنجا که به ما خوانندگان” مربوط میشود، بیشتر بدانیم.

قلمتان پر توان و پایدار

Mahmoud Sheikholislam

آقای رنجبری گرامی، کامنت شما گویای واقعیت است ولی بدبختانه قدری هم نشانه ی ساده دلی شما است. آیا واقعاً گمان می کنید توقف انتشار یک نشریه ی سرشناس با خوانندگان مبرز و فراوان، صرفاً یک تغییر هدف بوده است؟ و آیا گمان می کنید برای گل روی شما یا سایر آن ۷۰۰۰ خواننده ی دیجیتال یک اعلامیه با ذکر دلایل واقعی مطلب منتشر خواهند کرد؟!

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه

آقای رنجبری گرامی، ممنونم. با اشاعهء مفت‌خوانی دیجیتالی، مخارج چاپ و نشر ایران نامه افزیش و درآمد آن از طریق اشتراک کاهش یافت. همچنان که میدانید، بسیاری از نشریات آکادمیک دیگر نیز با چنین بحرانی و ورشکستگی مالی روبرو شده‌اند.

Mahmoud Sheikholislam Dear, do you accept new subscribers? I am currently not a subscriber and obviously you are not going on with the publication of this magazine. But I would like to look at the old numbers. Can I subscibe at this moment? If not, how can I enquir the old issues of this publication?

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه Many thanks. Yes, we are accepting new subscribers for the historical archive, which will be soon also available as html files and on handheld devises.

Ali Allahjani

این بیلانی که شما ارائه دادید بسیار مثبت است اما از دلیل اصلی تعطیلی ایران نامه چیزی نگفتید!

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه

در بازنگری اهداف بنیاد مطالعات ایران، انتشار فصل‌نامه علمی-پژوهشی پرخرج ایران نامه ضروری برشمرده نشده است.

Patrik Ebne What’s the reason? No mention of any reasons in the text.

Iran Nameh Books – کتاب ایران نامه As noted, the Board of Trustees of the Foundation for Iranian Studies did not consider Iran Nameh as a pivotal component of its reformulated mission!

Reza Janaki

دلیلیش نامفهوم بود!

ran Nameh Books – کتاب ایران نامه

امکانات مالی بنیاد مطالعات ایران کم‌تر از مخارج چاپ و پخش ایران نامه است! در چند شماره گذشته بنیاد کمتر از نیمی از مخارج چاپ و نشر ایران نامه را پرداخته است!
یادداشت فیسبوکی احمد هاشمی:

مرگ چنین “نامه” نه کاری‌ست خرد …

چراغ ایران‌نامه پس از سی سال خاموش شد، به‌روزگاری که در اوج درخشش بود و به‌تازگی هر شماره پر بار آن بیش از پانصد برگ مقاله پژوهشی به دو زبان فارسی و انگلیسی داشت. دشوار می‌توان باور کرد که مشکلات مالی سبب چنین سرانجام تلخی شده باشد. از اشاره سردبیر دانشور ایران‌نامه، دکتر محمد توکلی، هم پیداست که بودند کسان و نهادهای خوش‌نام و نیک‌اندیشی که بتوانند همچون گذشته به بقای ایران‌نامه کمک کنند. گمان می‌کنم جفا در حق گردانندگان و خوانندگان ایران‌نامه باشد اگر تصریح نکنیم تصمیم‌سازان بنیاد مطالعات ایران‌ مشی و مرام علمی سردبیر کنونی مجله را با سیاست‌ها و اهداف خود مطابق نمی‌یافتند و البته این مقدار عقل و کفایت داشتند که دریابند تغییر ارتجاعی مسیر در این زمانه چه وصله ناهمرنگی خواهد بود. مرگ ایران‌نامه درست در هنگامی که به بلوغ و جرأت اندیشیدن بدون هدایت دیگری رسیده بود، سرنوشت سوگانجام آن فرزند است که چون اندکی از سایه پدر بیرون شده و بر پای خود ایستاده، هم نانش را می‌برند و هم نامش را بازپس می‌گیرند.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته