راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

انسانها در عصر ظلمت؛ بزرگداشت هانا آرنت از بزرگان عصر خود

کتابهای هانا آرنت همه خواندنی اند چرا که او متفکری است که از اندیشه به مهمترین مسائل جامعه و سیاست عصر خود تن نزده است و با روشنی به شرح بدیع آنها پرداخته است. این کتاب از نظر من در ردیف کتاب آیزایا برلین، متفکران روس (ترجمه نجف دریابندری، تهران: خوارزمی، ۱۳۶۱)، است. یعنی شرحی است از زندگی شماری از بزرگان فکر و اندیشه دوره او. بنابرین، منظور از “انسانها در عصر ظلمت” معرفی آدمهایی است که با ظلمت ستیز کرده اند و برای یافتن راهی به روشنایی کوشیده اند. کتاب را می توان فصل به فصل خواند یا از میانه شروع کرد به خواندن. چون هر بخشی از آن به یکی از نام آوران اختصاص دارد. فهرست نامها/فصلها به ترتیب چنین است: لسینگ، رزا لوکزمبورگ، جوزپه رونکالی، کارل یاسپرس، ایزاک دینسن، هرمان بروخ، والتر بنیامین، برتولد برشت، والدمار گوریان، رندل جرل. شیوه پژوهش آرنت در باره زندگی هر کدام درس آموز است و نگاه او به زندگی ایشان تازه و بدیع و صریح و در منتهای انصاف و تعهد به انسانیت. کاش در میان ایرانیان هم چنین مجموعه جستارهایی نوشته شود. یعنی کسانی از ایرانیان هم پیدا شوند که در باره بزرگان منتخب دوره خود جستارهای کوتاه بنویسند. در باره بزرگان ما بیشتر خاطره گویی کرده ایم. کمتر پژوهش و جستار آورده ایم. و این جای کار بسیار دارد. از ترجمه مهدی خلجی هم نباید گذشت که با قلم استوارش و پانویس های بسیار متن گاه دشوار آرنت را دستیاب کرده و برگردانی خواندنی به دست داده است. – م.ج

مهدی خلجی

اگر دوست دارید دیدگاهِ مهم‌ترین فیلسوفِ زن قرن بیستم را از جمله درباره «عشق»، «دوستی»، «قصه گفتن»، «شرّ»، «سیاست»، «قلمرو عمومی و قلمرو خصوصی» و «خشونت» از زبان خودش بخوانید، کتاب «انسان‌ها در عصر ظلمت» اثر هانا آرنت، اکنون برای نخستین بار به فارسی، در دسترس شماست.

هانا آرنت «قلمرو عمومی» را مکانی برای دیدار و گفت‌وگوی انسان‌ها با همدیگر درباره مسائل مشترک می‌داند و وجود آن را برای وجود «سیاست» گریزناپذیر می‌بیند.

حکومت‌های خودکامه، از هر نوع، پیش از هر چیز چراغ‌های قلمرو عمومی را می‌کُشند تا دیگر شهروندان نتوانند همدیگر را ببینند. در «عصر ظلمت» که دیگر نوری بر فراز قلمرو عمومی نمی‌تابد و چشم چشم را نمی‌بیند، انسان‌ها به موجوداتی «تنها» بدل می‌شوند. آن‌گاه حکومت با همه هیمنه و حشمت و هیاهوی خود به مصافِ شهروند تنها و تک‌افتاده می‌رود: یا او را درهم می‌شکند و از او شبحی لرزان و پریشان می‌سازد یا نیاز شهروند به تعلق به چیزی بیشتر و بزرگتر از خویش و ترس مرگ‌آورش از تنهائی را مایه و پایه‌ای برای اِعمال اقتدار خود بر وی می‌کند: از شهروند، آدمکی فرمانبر، توجیه‌گر و سر به راه می‌تراشد که فاقد قوه‌ تشخیص خوب و بد است و به رغم معمولی و پیش‌پا افتاده بودنش، می‌تواند به مهیب‌ترین و تصورناپذیرترین جنایتِ تاریخ دست بزند.

در شرح و نقد آراء و آثار هانا آرنت صدها کتاب و جستار نوشته شده و هنوز پهنه و دامنه اثرگذاری وی بر مباحث سیاسی روزگار ما در گسترش است. اگر قصد آشنائی با جهان فکری این اندیشمند نامتعارف را دارید، شاید «انسان‌ها در عصر ظلمت» بهترین درآمد به قلم خود او باشد.

مؤسسه «توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران» کتاب «انسان‌ها در عصر ظلمت» نوشته هانا آرنت را با ترجمه، پیش‌گفتار و پانوشت‌های من به صورت آنلاین منتشر کرده و در وب‌سایت «توانا» به طور رایگان در پیشگاه همگان نهاده است.
لینک دانلود متن کامل ترجمه فارسی «انسان‌ها در عصر ظلمت» اثر هانا آرنت:
https://goo.gl/Zg8dPx

———————————-
مقدمه مترجم را پیشتر در دو بخش در راهک منتشر کرده ایم:
انسانها در عصر ظلمت؛ مقدمه مترجم

انسانهایی که در عصر ظلمت زیستند اما به آن تن ندادند

همرسانی کنید:

مطالب وابسته