راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

اصغر موسوی

زنجان به نسبت جمعیّت و وسعتش کتابفروشی های فراوانی دارد. حدوداً هفده هجده کتابفروشی که پنج تای آنها بزرگ و درخور هستند و بقیه متوسّط. امّا یکی از این کتابفروشی های بزرگ حقیقتاً مایه مباهات و آبروی فرهنگی زنجان است: کتابکده فرهنگ با مدیریّت آقای رضا تقدّسی و به قول خودم حاج رضا. کمتر اتّفاق افتاده است که برای خریدِ کتاب به جایی دیگر بروم. چون اکثر کتابهای مهمّ در حوزه های سیاست، عرفان، فلسفه، دین، تاریخ، جامعه شناسی و سایر حوزه های علوم انسانی را دارد.

در شهرهایی چون مشهد و تبریز و اصفهان فراوان سراغ کتابفروشی ها رفته ام و تا به حال در حدّ و اندازه های “فرهنگ” سراغ ندارم. کتابفروشیِ امام در مشهد که علاقه خاصّی به آنجا دارم قابل مقایسه با کتابکده فرهنگ نیست. “فرهنگ” نه تابلویی آنچنانی دارد و نه در مرئا و منظر عموم است. داخل کوچه ای در میدان انقلاب جنب مسجد رسول الله. که داخل کوچه را هم اگر از خیابان بنگری کتابفروشی دیده نمی شود ولی علاقه مندان کتاب -که در زنجان فراوانند- آنجا را می شناسند و مأمن خود می دانند.

باری امروز به یُمن عدمِ حضور دانشجویان سری به کتابفروشی زدم. تقریباً شلوغ بود و پُرمشتری. فراوان کتاب می خریدند. با حاج رضا دیده بوسی عیدی کردیم و دیدم خیلی خوشحال است. سبب را خودش بی آنکه بپرسم گفت: ۲۰ درصد تخفیف وزارت ارشاد. که حقیقتاً از نادر حوادث خجسته در ایران برای اهالی فرهنگ همین نمایشگاه کتاب و بُن کتاب است. تماشایِ خرید کتاب برای ام جذاب بود. جوانان و عمدتا دختران کتابهایی که پشت جلدشان ۶۰ هزار و ۴۰ هزار بود را می خریدند و خرسند از خریدشان بودند. من هم برای آنکه از قافله عقب نمانم کتابِ آستانه تجدّد نوشته دکتر داود فیرحی را خریدم.

اوقات خوش مستدام!

همرسانی کنید:

مطالب وابسته