راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی

میراث مکتوب

کیلر، آنابل (Annabel Keeler)
هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی،
ترجمه: جواد قاسمی،
پیش گفتار: نصرالله پورجوادی،
تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری بنیاد میبدی، ۱۳۹۴، ۴۰۴ صفحه

این کتاب تحلیل و بررسی یکی از شیوا‌ترین تفسیرهای عرفانی به زبان فارسی، تفسیرکشف‌الاسرار و عدهالابرار رشیدالدین میبدی، مفسر قرن ششم هجری است و به ‌طور عمده جنبه هرمنوتیکی یا روش خاص تفسیری – تأویلی و صوفیانه قرآن را از دیدگاه رشیدالدین میبدی مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف نویسنده پرداختن به دو جنبه هرمنوتیک و آموزه‌های قرآنی و تأثیر متقابل این دو در نوشتن تفسیری عرفانی بر قرآن است و به پیوند میان آیات قرآنی، تجربه عرفانی و زبان تفسیر توجه خاصی دارد. وی در این اثر در کنار قرآن و بهره‌گیری از سخنان صوفیان، به احادیث نیز استناد می‌جوید و می‌کوشد نشان دهد که چگونه میبدی از اسرار باطنی قرآن پرده برداشته و حقایق عرفانی آن را کشف کرده است.

میبدی در تفسیر خود، به ظاهر آیات و روایات هم توجه دارد و تفسیرش در واقع آمیخته ای از روش روایی و صوفیانه است. او اساس تفسیر خود را بر پایۀ زبان تمثیلی عرفانی قرار می دهد و دریافت معانی حقیقی قرآن را از این راه ممکن می داند. آنابل کیلر نویسندۀ این کتاب، بعضی از آثار دیگر عرفانی به زبان عربی و فارسی را هم در حاشیۀ بحث هایش در باره هرمنوتیک صوفیانه مد نظر داشته و تحقیقی جامع به عمل آورده است.

کیلر در تحلیل های خود، بحث هایی تطبیقی نیز دارد و اندیشه های میبدی را با برخی دیگر از صوفیان پیش از او و حتی با سنت های مسیحی و یهودی می سنجد و از پژوهش محققان غربی بهره می برد و به آنها استناد می کند.

متن انگلیسی این کتاب در بیست‌ و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ موفق به دریافت جایزه بهترین کتاب خارجی سال شد.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته