راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

در جلسه رونمایی کتاب مان چه کنیم چه نکنیم؟

انتشارات نوگام

زندگی کردن در شهرهای بزرگ این حسن را دارد که گزینه‌های زیادی برای گذراندن وقت در اختیار آدم‌ها قرار می‌دهد. اگر شهر کتاب‌فروشی‌های بزرگ هم داشته باشد که چه بهتر و چه بهتر که این کتاب‌فروشی‌ها مستقل هم باشند. یکی دیگر از حسن‌های بودن در شهرهای بزرگ این است که نویسنده‌های بیشتری آن جا زندگی می‌کنند و برنامه‌های مربوط به کتاب هم بیشتر است. یکی از این برنامه‌ها هم که برای کتاب‌خوان‌ها جذابیت بیشتری دارد، حاضر شدن در مراسم رونمایی کتاب‌ها و ملاقات با نویسنده‌ها است. آنچه می‌خوانید، توصیه‌های نویسنده این مطلب به همه نویسنده‌هایی است که مراسم رونمایی برگزار می‌کنند تا کتاب‌دوست‌ها را بابت حضور در این مراسم سرخورده نکنند.

۱. لازم نیست بخش‌هایی از کتاب‌تان را برای علاقه‌مندان‌تان بخوانید. خوب است اگر بخوانید، اما حرف زدن درباره کتاب‌تان بهتر است. همه خواننده‌ها می‌توانند کتاب‌تان را بخوانند، اما حرف‌های شما در مراسم رونمایی برای‌شان غنیمتی است.

۲. اگر می‌خواهید حتما بخشی از کتاب‌تان را بخوانید، خیلی هوشمندانه این بخش را انتخاب کنید. بخشی را انتخاب نکنید که احتیاج به توضیحات مفصل داشته باشد. اگر پنج دقیقه طول می‌کشد تا به حاضران گفته شود شخصیت‌های آن صحنه چه کسانی هستند، بهتر است به جای خواندن آن بخش از کتاب، خودتان درباره شخصیت‌ها حرف بزنید. صفحه‌های شروع کتاب انتخاب‌های بهتری هستند، چون به توضیح چندانی نیاز ندارند و بیشتر خواننده‌ها حتما صفحه‌های شروع کتاب را خوانده‌اند. به‌هر حال حتی اگر کتاب‌تان هنوز منتشر نشده یا تازه منتشر شده، صفحه‌های شروع کتاب قلاب خوبی برای به تور انداختن خواننده‌ها هستند. پس اگر قصدتان این است همان صفحه‌های اول را بخوانید، بهتر است حرف‌هایی هم آماده داشته باشید که بعد از خواندن برای حاضران بزنید. شاید مثلا بد نباشد بگویید کجا اساسا شروع به نوشتن این داستان کردید.

۳. گفت‌وگو خیلی بهتر از سخنرانی کردن است. بهترین رونمایی‌ها آن‌هایی هستند که گرداننده‌ای مراسم را هدایت می‌کند. این‌جوری فقط نویسنده نیست که حرف می‌زند و خیلی‌ها می‌توانند درگیر گفت‌وگو شوند.

۴. زمانی را به پرسش و پاسخ اختصاص بدهید. خواننده‌ها سوال‌های زیادی دارند و واقعا دل‌شان می‌خواهد این سوال‌ها را از شما بپرسند و بله، ممکن است بعضی از این سوال‌ها هم درباره این باشد که چه‌طور می‌توانند کتاب‌شان را چاپ کنند. اما بیشتر این سوال‌ها درباره فرآیند کار نویسندگی شما و نوشتن کتاب‌هایتان است. همیشه، همیشه، قبل از این که به سوالی جواب دهید، آن را تکرار کنید. ممکن است بعضی از حاضران سوال را نشنیده باشند. اگر صدای‌تان از میکروفون درستی پخش می‌شود، دلیلی برای تکرار سوال نیست، اما بهتر است به‌هر حال این کار را بکنید. در غیر این صورت، ممکن است جواب‌تان پیامدی غیر از آنچه انتظار داشتید داشته باشد.

۵. کاری را که راحت‌اید انجام بدهید، حتی اگر کاری باشد که دیگران تا به‌حال انجام نداده باشند و به‌کلی با کاری که دیگران انجام داده‌اند فرق داشته باشد. مثلا نویسنده فمینیستی فقط نویسنده‌های فمینیست موردعلاقه‌اش را برای برنامه رونمایی کتاب‌اش دعوت کرده بود.

۶. کاری را که راحت‌اید انجام بدهید، حتی اگر این کار ساده‌ترین و سرراست‌ترین و معمولی‌ترین کار باشد. خواننده‌های کتاب‌تان آمده‌اند تا شما را ببینند. مطمئن باشید ما از این که بخش کتاب‌خوانی سریع برگزار شود و جلسه پرسش و پاسخ هم در کار باشد خوشحال خواهیم شد.

اگر شما هم انتظار دیگری از نویسنده‌ها دارید، می‌توانید به این توصیه‌ها اضافه کنید.

آنچه خواندید، بازنویسی و ترجمه این مطلب است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته