نیکولا پرنو (Nicolas Pernot) جوانی فرانسوی‌ است که تازگی مجموعه‌ای از عکس‌هایش را از تاجیکستان منتشر کرده است. نیکولا برای زندگی و کسب درآمد از راه عکاسی، راه غیرمتعارفی را انتخاب کرده است. او نه سال است در هتلی در دهی در کنار قدیمی‌ترین دریاچه دنیا در جنوب سیبری به سر می‌برد. در کنار دریاچه «بایکال» در روسیه. اما تمام این نه سال را در یک محل نمانده. او در گفت‌وگویی با رادیو زمانه گفت که بارها به تاجیکستان سفر کرده و سال پیش سه هفته‌ای هم در ایران بوده است. او همچنین می‌گوید که علاقه زیاد به آشنایی با زندگی مردمان سرزمین‌های دیگر دارد. عکس برمی‌دارد، مواد تصویری جمع آوری می‌کند و برای مردم فرانسه برنامه‌های کوتاه معرفی از این سرزمین‌ها می‌گذارد.

او درباره سخنرانی‌هایش می‌گوید: «موضوع سخنرانی‌های من دریاچه بایکال و تاجیکستان است. بدم نمی‌آمد که تمام خارجی‌های که در تاجیکستان به سر می‌برند کتاب‌های عکس‌های من را بخزند و من بتوانم از این طریق به جهانگردی ادامه بدهم و کتاب‌های جدید چاپ کنم.»

برنامه‌های چند روز آینده این عکاس در فرانسه و سوئد را می‌توانید در اینجا ببینید.

Nicolas_3

عکس‌های نیکولا از منطقه بایکال

او این هفته سه برنامه سخنرانی همراه با نمایش اسلاید عکس و فیلم از تاجیکستان دارد و از این طریق کسب درآمد می‌کند. اما این درآمد کافی نیست تا بتواند با آن خرج اتاق خود را در هتل کنار بایکال بپردازد. به همین دلیل او روزی چند ساعت کارهای ترجمه هتل و مهمانان خارجی آن را انجام می‌دهد.

این گفت‌وگو را می‌توانید در سایت ناشر آن رادیو زمانه گوش کنید.