راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتابهای رایگان: سقوط، شرحی جامع نگر از کودتای ۲۸ مرداد

دریافت کتاب سقوط، نوشته کیوان حسینی به صورت الکترونیک که در برگیرنده متن کامل مجموعه برنامه سقوط است، هیچ هزینه‌ای ندارد. اینجا را نگاه کنید.

مهدی احمدی
رادیو فردا

سقوط
بررسی رویدادهای ۲۸ مرداد
کیوان حسینی
لندن: اچ اند اس مدیا، ۲۰۱۶

در مواجه با رویدادها، بسته به آنکه کدام سوی ماجرا ایستاده باشیم، ممکن است قضاوت متفاوتی از آن ارائه دهیم. و خب وقتی خود ما در دل رویداد نبوده‌ایم و از آن فاصله داریم، قضاوت ما تابع روایت‌هایی است که در مورد ماجرا می‌شنویم.

ماجرایی مثل ۲۸ مرداد ۳۲، بسته به آنکه آن را در کدام روایت، یا پای سخن کدام راوی ماجرا بشنویم، می‌تواند همدلی ما را با یک سوی داستان برانگیزد و تقویت کند.

اما من به شخصه مثل بسیاری از شما، این فرصت را نداشته‌ام تا همه روایت‌های موجود در مورد آن را کنار هم قرار دهم و تصویری دقیق‌تر از آن به دست بیاورم. کاری که همکارم کیوان حسینی در مجموعه رادیویی سقوط انجام داد، تلاشی برای به دست دادن چنین تصویری بود.

او هفته‌ها روایت‌های مختلف مرتبط با رویداد ۲۸ مرداد را مطالعه کرد و تلاش کرد با منابعی که بی‌واسطه شاهد اتفاقات منجر به سقوط مصدق بودند، به گفت‌وگو بنشیند، تا شاید برای نخستین بار بتواند قسمت‌های بیشتری از این رویداد را به قضاوت مخاطبان بگذارد.

[بیشتر بخوانید:چطور کتاب سقوط را دریافت کنیم؟]

روزنامه‌نگار به باور من داور مسابقه ورزشی نیست تا اجرای قواعد بازی را بین دو طرف آن به قضاوت بنشیند. بیشتر نورافکنی که همه زوایای زمین و همه زوایای بازی را روشن می‌کند تا تماشاگر بتواند از همه اطراف آن تصویر متناسب و درستی داشته باشد.

از نگاه من کاری که کیوان در مجموعه رادیویی سقوط، و همزمان با آن در نسخه متنی آن برای ارائه آنلاین انجام داد، از این دست است؛ تلاش برای روشن کردن زوایای بیشتری از یکی از بحث‌برانگیزترین رویدادهای تاریخ معاصر، و ارائه تصویری متوازن و متناسب از آن. و حالا شما می‌توانید آن را در قالب کتاب چاپی یا دیجیتال دنبال کنید.

سال‌ها پیش از زبان یکی از سردبیران لوموند خوانده بودم که وقتی شما چهره کسی را از پایین به تصویر می‌کشید، از او یک چهره مهیب، و وقتی از بالا تصویر می‌کنید، یک چهره حقیر می‌سازید. هر زاویه‌ای که برای نور و عکس‌تان انتخاب می‌کنید، بخشی از هویت سوژه را برجسته می‌کند و بقیه بخش‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. او می‌گفت وقتی می‌توانید از سوژه تصویری کامل ارائه کنید که همه عکس‌ها همزمان روی میز باشد.

تلاش کیوان برای روایت رویدادهای منتهی به ۲۸ مرداد و پیامدهای آن در قالب «سقوط» به نظرم تلاش برای جمع کردن همه عکس‌های این رویداد بر روی میز است.

***

شرح مولف: کیوان حسینی

سرانجام کار کتاب «سقوط» به آخرین پله رسید و امروز از این کتاب در وب سایت رادیو فردا رونمایی شد. این کتاب نسخه ویرایش شده مجموعه برنامه‌ای است که به مناسبت شصتمین سالگرد وقایع سال ۱۳۳۲ و آنچه بر دکتر مصدق گذشت، به مدت یکسال از رادیو فردا پخش شد.

این مجموعه، بعد از مصاحبه‌هایی بسیار مفصل با پژوهشگران صاحب‌نامی مانند یرواند آبراهامیان، مارک گازیروسکی، عباس میلانی و مالکوم برن و همچنین بازیگری چون اردشیر زاهدی و افراد مطلعی مانند ایرج امینی و هوشنگ نهاوندی و … تهیه شده است.

در این کتاب می‌توانید از لابه‌لای مصاحبه‌ها و روایت‌ها، با تاریخچه ماجرا، جزییات زندگی بازیگران اصلی مانند دکتر مصدق و محمد رضا شاه، تاریخچه مساله نفت و شرکت ملی ایران و انگلیس، چگونگی و چرایی تشکیل جبهه ملی و به قدرت رسیدن دکتر مصدق، جزییات کامل تمامی وقایع مهم دوران نخست‌وزیری دکتر مصدق و همچنین روایت کامل چگونگی سرنگونی او آشنا شوید.

همچنین بخشهایی مجزا به تمامی اسنادی اختصاص دارند که در تمام این سالها منتشر شده‌اند و در آنها چگونگی و میزان دخالت آمریکا و سازمان CIA در ماجرا روشن شده است.

ضمن اینکه آنچه بعد از ۲۸ مرداد رخ داد و سرنوشت تک تک گروهها و احزاب (از اسلامگراها تا حزب توده و جبهه ملی و شخص محمد رضا شاه)، همه به تفصیل در این کتاب بررسی شده‌اند.

کتاب با فصلی طولانی‌تر نسبت به باقی فصل‌ها به پایان می‌رسد که به اهمیت این رویداد در زندگی امروز ما اختصاص دارد.

خلاصه اینکه این کتاب یک مجموعه روزنامه‌نگارانه جمع و جور است درباره ۲۸ مرداد و راهی برای اینکه به آسان‌ترین شکل ممکن به بیشترین اطلاعات درباره آنچه در آن سالها رخ داد، دسترسی داشته باشید.

نسخه چاپی کتاب را می‌توانید در آمازون و چندین سایت معتبر دیگر بخرید. یا اینکه نسخه ای‌-بوک را به رایگان از اینجا دانلود کنید.

بسیاری در تهیه این کتاب کمک کردند. از مصاحبه‌شونده‌هایی که برخی‌شان مانند آبراهامیان، میلانی یا مجید تفرشی، ساعتها برای گفت‌وگو وقت گذاشتند تا بسیاری از همکاران رادیو فردا که به اشکال مختلف به من کمک کردند. در میانشان مهدی احمدی از رادیو فردا و حسین ستاره از انتشارات اچ‌اند‌اس مدیا در لندن، نقش پررنگی در به ثمر رسیدن این کتاب داشتند که بسیار از هردوشان سپاسگزارم.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته