راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

مهرنامه ۳۸: استالین، خوارزمی، کتاب هفته

کتابنامه که بخش ثابتی برای بررسی کتاب در مجله مهرنامه است این شماره هم پر و پیمان است.

بیژن اشتری مروری دارد بر کتاب خواندنی استالین نوشته ادوارد رادزینسکی با ترجمه آبتین گلکار که نشر ماهی در ۶۸۰ صفحه منتشر کرده است و به کتابهای دیگری هم که در باره استالین به فارسی ترجمه شده اشاره دارد که دو تا از آنها ترجمه خود بیژن اشتری است: استالین جوان و استالین، دربار تزار سرخ. هر دو از انتشارات ثالث در سال ۱۳۸۹. گفتگویی هم با آبتین گلکار مترجم کتاب در پی آمده است.

عباس عبدی کتابی در باره جنبش دانشجویی منتشر کرده است که نشر نی منتشر کرده با این عنوان: جنبش دانشجویی پلی تکنیک تهران ۱۳۳۸-۱۳۵۷. پوریا دیدار آن را معرفی کرده است. گفتگویی هم با عبدی در پی آمده است.

انتشار جلد دوم سرمایه کارل مارکس هم با ترجمه حسن مرتضوی از نشر لاهیتا مطلب دیگری از کتابنامه این مجله است.

مطلب اصلی کتابنامه پروژه مشترک تیلور/رجایی است که محور آن کتابی است که چارلز تیلور و فرهنگ رجایی منتشر کرده اند با این عنوان: زندگی فضیلت مند در عصر سکولار (نشر آگاه، ۱۳۹۳، ۲۲۴ صفحه). گفتگویی با فرهنگ رجایی به دنبال آمده است و مطلبی هم در باره تیلور با قلم علی پاپلی. پاپلی تیلور را مذهبی متجدد معرفی کرده است.

پرونده این شماره بررسی انتشارات خوارزمی است که به زعم کتابنامه در حال زوال است. بنابرین اسم پرونده شده است: زوال خوارزمی. پرونده را اکبر منتجبی کار کرده است که دستیار سردبیر مهرنامه است. گفتگو با مجید طالقانی قائم مقام نشر خوارزمی در باره تاریخچه خوارزمی و البته نقش علیرضا حیدری مدیر فقید آن است. گفتگوی دیگری با حسن کامشاد شده است با این تیتر که: خوارزمی نامدارترین ناشر دهه پنجاه است. کامشاد چند ترجمه در خوارزمی منتشر کرده است. گفتگوهای دیگری هم در همین پرونده با حسن جوادی و کیکاوس جهانداری شده است به اضافه چند یادداشت دیگر.

بخش مجلات قدیمی کتابنامه پرونده دیگری است برای «کتاب هفته» هفته نامه ای که در دهه ۴۰ به سردبیری احمد شاملو منتشر می شد. با یادداشتی از کاوه گوهرین و گفتگویی با سپانلو و نیز گفتگویی دیگر با مجید روشنگر. روشنگر خودش ناشر مجله ای برای کتاب در آمریکا ست. آیدا سرکیسیان در مصاحبه ای از آن سالها گفته است. آیدین آغداشلو هم در باره مرتضی ممیز گرافیست کتاب هفته حرف زده است. علی بلوکباشی معتقد است که فرهنگ کوچه شاملو در همین کتاب هفته متولد شد.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته