راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

نقش‌برجسته‌های نویافته ساسانی

کتابخانه مجلس

کتاب «نقش‌برجسته‌های نویافته ساسانی» نوشته میرزا محمد حسنی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات نقوش برجسته دوره ساسانی، با کشف ۱۶ نقش‌برجسته بزرگ و کوچک از این دوره در ایران و خارج از کشور، در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۴ میلادی، رونق بسیاری پیدا کرد. کشفیات قابل توجه این دوره ۵۴ ساله در حالی صورت گرفت که تمام نقوش مطرح این دوره که عموما در معرض دید قرار داشتند، از قرن هفدهم میلادی، بارها مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بود.

سابقه ایجاد نقوش برجسته صخره‌ای در ایران باستان به هزاره سوم پیش از میلاد برمی‌گردد.

این کتاب به قصد معرفی ۱۷ نقش‌برجسته نویافته ساسانی که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۴ میلادی در ایران و خارج از ایران توسط پژوهشگران ایرانی و غربی کشف شده‌اند، نوشته شده است. نقش‌های کشف‌شده در ایران گستره جغرافیایی ایالت‌های فارس، خوزستان، سیستان و خراسان را در بر می‌گیرد. دامنه نفوذ هنر نقش‌برجسته‌تراشی ساسانی با کشف سه‌ نقش به ترکیه، یمن و افغانستان نیز کشیده شده است. در این کتاب همچنین نظرهای مختلف مطرح‌شده درباره تعیین هویت پادشاهان و تاریخ ایجاد هر نقش تحلیل و بررسی شده است.

کتاب «نقش‌برجسته‌های نویافته ساسانی» ۵ بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از «نقوش برجسته ساسانی کشف‌شده در دهه ۵۰ میلادی ایران»، «نقوش برجسته ساسانی کشف‌شده در دهه ۷۰ میلادی در ایران»، «نقوش برجسته ساسانی کشف‌شده در دهه ۹۰ میلادی در ایران»، «نقوش برجسته ساسانی کشف‌شده در خارج از ایران» و «سطوح تسطیح‌شده صخره‌ای فاقد نقش برجسته».

در قسمتی از این کتاب می‌‌خوانیم:

کلاه سوار به شکل کلاه‌های نمدی بلندی است که روی آن تزئینات و نشان‌هایی چون هلال ماه و گل نقش گردیده است. این سرپوش لبه‌های بلندی که قسمتی از آن پشت گردن و قسمت دیگر روی گوش‌ها را در دو طرف صورت می‌پوشاند. روبان‌های دورکلاه بلندند و به خوبی دیده می‌شوند و قسمت انتهایی آن‌ها در پشت سر آویزان شده است. زین و برگ و لگام اسب نیز تزیینات و گل‌هایی دارد. در قسمت گردن و دو طرف زین آویزه‌های بزرگی دیده می‌شوند. دور زانو و دو دست اسب با روبان‌هایی تزیین شده است. اما چنین تزیینی تاکنون روی نقوش برجسته دوره ساسانی مشاهده نشده است…

این کتاب ۲۰۷ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته