راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتابهایی که شکست می‌خورند و بازار را هم خراب می‌کنند

روزنامه آرمان

کتاب‌هایی که هزینه چاپ آن‌ها را مولفان می‌پردازند در حدی نیستند که بتوانند به فرهنگ و سطح کتاب و کتاب‌خوانی جامعه کمک کنند و معمولا اکثر این‌گونه کتاب‌ها با شکست مواجه می‌شوند و هیچ دستاوردی در بر ندارند.

اعظم کیان‌افراز ناشر آثار ادبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مساله دریافت پول از نویسندگان و شاعران از سوی ناشر در قبال انتشار کتاب‌های بی‌کیفیت گفته است: اصولا هر کتابی که برای چاپ ارائه می‌شود باید کارشناسی شود. نباید این کتاب‌ها از یک سطحی پایین‌تر باشند؛ هر کتابی که چاپ می‌شود باید حداقل‌هایی داشته باشد تا قابلیت عرضه داشته باشد.

بحث مشارکت نویسنده و شاعر در انتشار کتاب بیش‌تر مربوط به آثار کسانی است که برای اولین بار اقدام به چاپ اثری می‌کنند به همین خاطر ناشرانی هستند که در قبال چاپ اثر این افراد از آن‌ها پول می‌گیرند. اما سطح کیفی اکثر این آثار از متوسط پایین‌تر است و حجم زیاد انتشار چنین کتاب‌هایی در بازار کتاب ایران باعث لطمه به اعتماد مخاطب به کتاب می‌شود.

او با بیان این‌که در ابتدای آغاز به کار “انتشارات افراز” به صورت موردی با مشارکت مولف آثاری را منتشر کرده‌ است گفت: در حال حاضر ما کارهایمان را با سرمایه خودمان چاپ می‌کنیم. شاید اوایلِ کار تعدادی کتاب به این شکل منتشر کرده‌ایم که برایمان تجربه خوبی نبود. شاید از ۸۰۰ کتابی که تا به حال در انتشارات افراز به چاپ رسیده تنها یک درصد را به صورت مشارکتی با نویسنده و مولف چاپ کرده باشیم. اما شنیده‌ام که برخی ناشران بیش از ۹۰ درصد کتاب‌هایی را که منتشر می‌کنند از راه دریافت پول از مولف است. این قضیه هم بیش‌تر مربوط به نشر شعر است. این دسته از ناشران مبلغی را مشخص کرده‌اند و طبق آن از صاحب اثر پول می‌گیرند و بدون این‌که مسئولیت توزیع و تبلیغ کتاب را بر عهده بگیرند سالانه انبوهی کتاب منتشر می‌کنند و در بسیاری از موارد آ‌ن‌ها را به نویسنده تحویل می‌دهند که خود معضل‌های زیادی ایجاد می‌کند.

———-

*با اندک ویرایش

همرسانی کنید:

مطالب وابسته