راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

ماه بر ترک دوچرخه؛ چشم اندازی از شعر فارسی

علی اصغر سیدآبادی

دوره ۵ جلدی «ماه بر ترک دوچرخه» برگزیده شعر فارسی از اولین شعر‌ها تا امروز برای نوجوانان منتشر شد.

در این مجموعه که علی اصغر سیدآبادی آن را تالیف و گردآوری کرده و نشر ثالث آن را منتشر کرده است، علاوه بر برگزیده‌ای از شعر فارسی همه دوره‌های تاریخی، راهنمایی خواندن شعر، تحلیل تاریخی با زبانی ساده، فرهنگ اصطلاحات شعر، کتاب‌شناسی شاعران معاصر و فهرستی از شعرهای آسان‌تر (در این ۵ جلد) ارایه شده است.

علی اصغر سیدآبادی درباره این مجموعه به خبرآنلاین می‌گوید: این مجموعه برای پاسخ گویی به یک نیاز تالیف و تدوین شده است. تصویری که در کتاب‌های درسی از شعرفارسی ارایه می‌شود، تصویر کاملی نیست و نمی‌تواند بچه‌ها را جذب کند. این مجموعه تلاش می‌کند تصویری کامل‌تر و درست‌تر از شعر فارسی ارایه کند.

به نظر وی نه تنها کتاب های درسی از شعرهای امروز ایران خالی است و نمونه های موفقی از شعر نو و سپید امروز ایران را ندارد که بخش مهمی از شعرهای قدیم ایران نیز از این کتاب ها غایب است؛ شعرهایی که می تواند پنجره ای زیبا و جذاب به روی شعر فارسی باز کند.

وی در پاسخ به این سوال که این مجموعه چگونه متولد شد می‌گوید: من کتابی دارم به اسم “سرگذشت شعر فارسی” که انتشارات افق منتشر کرده است. در آن مجموعه‌‌ همان طور که از نامش پیداست تاریخ شعرفارسی را برای نوجوانان نوشته‌ام. وقتی آن مجموعه را می‌نوشتم به ناشر پیشنهاد کردم که آن کار دو بخش داشته باشد و یک بخش دوم اش برگزیده‌ای از شعر‌ها باشد. ناشر موافقت نکرد و آن ایده گسترده‌تر شد و به نشر ثالث پیشنهاد شد که پذیرفتند.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته