راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

خبرگزاری کتاب

نخستین جلد از مجموعه «یاد» شامل کتابی درباره زندگی و آثار زنده‌یاد علی حاتمی، کارگردان فقید ایرانی و صاحب آثاری چون «مادر»، «دلشدگان» و «هزار دستان» به قلم عباس بهارلو روانه کتابفروشی‌ها شد. مجموعه یاد با دبیری جواد عاطفه در انتشارات ایده خلاقیت تولید می‌شود.

نویسنده در این کتاب در ۲۰ بخش کوتاه زندگی، چگونگی ساخت فیلم‌ها و همچنین تحلیل مختصری از آثار هنرمند را به مخاطبان ارائه کرده است.

بخش انتهایی کتاب نیز شامل تصاویری از پشت‌ صحنه فیلم‌هایی چون «حسن کچل»، «طوقی»، «باباشمل»، «قلندر»، «ستارخان»، «خواستگار»، «سلطان صاحبقران»، «سوته دلان»، «حاجی واشنگتن»، «کمال الملک»، «مادر»، «هزار دستان» و «دلشدگان» و همچنین تصاویری از مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری زنده‌یاد علی حاتمی است.

بهارلو در پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «فکر می‌کنم سال ۱۳۷۰ بود. کتاب معرفی و نقد آثار ناصر تقوایی را منتشر کرده و در تدارک تالیف معرفی و نقد فیلم‌های امیر نادری بودم که روزی علی حاتمی تماس گرفت و ابراز تمایل کرد که کتابی هم از این نوع درباره او منتشر شود. تمایلی نشان ندادم، به ویژه اینکه کارگردانِ ما خودش این پیشنهاد را مطرح کرده بود و نگران بودم که بخواهد در مسیر سر و شکل گرفتن کتاب هم اظهار نظر و سلیقه کند… سال‌ها گذشت تا حکایت بیماری مزمن حاتمی پیش آمد. این بار دوستی قدیمی پیشنهاد انتشار کتابی درباره حاتمی را مطرح کرد که بلافاصله پذیرفتم.»

جواد عاطفه، دبیر مجموعه یاد نیز در یادداشت خود درباره چگونگی شکل گرفتن ایده انتشار این مجموعه نوشته است: «دهخدا شبی در ایوردن (Yverdon) سوئیس دوست از دست رفته‌اش میرزا جهانگیر خان صوراسرافیل را در خواب می بیند که به او می‌گوید: “چرا نگفتی او جوان افتاد؟” دهخدا می‌گوید: “من از این عبارت چنان فهمیدم که می‌گوید: “چرا مرگ مرا در جایی نگفته یا ننوشته‌ای؟” و بلافاصله در خواب این جمله به خاطرم آمد: یاد آر ز شمع مرده یاد آر. در این حال بیدار شدم و چراغ را روشن کردم و تا نزدیک صبح سه قطعه از مسمط را ساختم و فردا گفته‌های شب را تصحیح کرده دو قطعه دیگر بر آن افزودم و در شماره اول صوراسرافیل مطعبه ایوردن سوئیس چاپ شد. مجموعه یاد با این ایده در ذهن من و ما شکل گرفت تا ادای دینی شود به آنها که “جوان افتادند” و سهمی در پیشرفت و آبادانی فرهنگ، هنر و ادب ایران زمین، از مشروطه تا به امروز داشتند.»

«علی حاتمی» نوشته عباس بهارلو با شمارگان هزار نسخه، ۱۰۰ صفحه و بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات ایده خلاقیت روانه کتابفروشی‌ها شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته