راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

جایزه بهرام صادقی و معیارهای انتخاب داستان

محمدحسن شهسواری
خوابگرد

کارِ خواندنِ داستان‌های دومین دوره‌ی جایزه‌ی بهرام صادقی، کمابیش از همان ابتدای رسیدنِ آثار، یعنی اوائل شهریورماه آغاز شد اما هیئت انتخاب (فرشته احمدی، رضا شکراللهی و محمدحسن شهسواری) به طور جدی، خواندن آثار را از ابتدای آبان‌ماه شروع کردند. حدود ۱۰ آذرماه، شصت داستان به مرحله‌ی بعدی راه یافتند. داوران در این مرحله آثار را جدی‌تر بررسی کردند. پیدا کردن ۲۰ داستانِ برتر از میان این ۶۰ داستان کار آسانی نبود (واقعاً سطح داستان‌ها به هم نزدیک بود که نشانگر پیشرفت نسل جوان داستان‌نویس ما ست) و زمانی هم که هیئت انتخاب تصمیم گرفت در این مرحله، نام ۴۰ داستان‌نویس را اعلام کند، حساسیت‌ها بیشتر شد. بنابراین تصمیم گرفته شد ۳۰ داستان دیگر اضافه شود. این بار با دقت افزون‌تری این ۹۰ داستان خوانده شد و سرانجام همان‌طور که شاهد بودید، ابتدا نام ۴۰ نویسنده اعلام شد و در هفتم دی‌ماه هم ۲۰ داستان برگزیده اعلام و برای مطالعه‌ی همگان منتشر شد.

[برای مطالعه‌ی آثار برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی این‌جا را ببینید.]

چند نکته:
ـ ملاک ‌داوری داستان‌ها، فهم ما سه نفر از عناصر داستانی (مضمون و شخصیت‌پردازی و زبان و پلات و فضاسازی و…) بوده است. بدیهی ست نویسندگانی که در این جایزه شرکت کرده‌اند، فراخوان را نیز مطالعه کرده‌اند. پس منطقی ست که معتقد باشیم اندک‌اعتمادی به فهم هیئت انتخاب از عناصر داستانی و اصولاً داستان‌نویسی داشته‌اند. یا باید می‌داشتند.

ـ مانند بسیاری از مسابقات داستان کوتاه که در ایران برگزار می‌شود، اسامی شرکت‌کنندگان در دبیرخانه‌ی جایزه محفوظ ماند. هنوز هم، نه بنده و نه خانم احمدی نام نویسندگانِ بیست داستان برگزیده‌ی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی را نمی‌دانیم. البته برای این که دروغ نگفته باشم، دو داستان هست که در جوایزِ دیگر شرکت کرده‌ بودند و از آن‌جا نام نویسنده‌شان را فهمیده‌ام. هم‌اکنون آقایان پاینده و سناپور (داوران مرحله ی بعد) هم در حال مطالعه‌ی این بیست داستان هستند بدون این‌که نام نویسندگان‌شان را بدانند.

ـ هیچ داستانی (تأکید می‌کنم که هیچ داستانی) به خاطر مسائل ممیزی از جایزه حذف نشد. گرچه اگر هم با داستانی روبه‌رو می‌شدیم که باید حذف می‌شد، ایرادی بر ما وارد نبود. چون در فراخوان اعلام کرده بودیم که خط ممیزیِ ما، ارشادِ دوره‌ی دکتر مهاجرانی ست. کما این‌که حالا که داستان‌ها منتشر شده‌اند، می‌بینید که برخی از داستان‌ها ممکن است در ارشاد ترسوی این روزها، دچار حذف‌هایی شوند.

ـ از شما دعوت می‌کنم بیست داستان برگزیده را بخوانید و اگر داستانی در جایزه شرکت داده‌اید آن را با این بیست داستان برگزیده‌ مقایسه کنید. این بار شما ما را داوری کنید.

ـ امیدوارم در مرحله‌ی بعد نیز با یاری داوران ارجمند، کارها به سامان برسد. همین طور امیدوارم در سومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی، هم کیفیتِ کار ما به عنوان برگزارکننده بهتر شود و هم سطحِ داستان‌های رسیده بالاتر برود. که نتیجه‌ی آن، جز پیشرفتِ ادبیاتِ این ملک نخواهد بود.

محمدحسن شهسواری، دبیر هیئت داوران دومین جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی

***

بیست داستان برگزیده‌ی دومین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی

ـ اترک  [در طاقچه +]
ـ بازخوانی زندگی وحشت‌آور آقای هدایتِ جبرپور در تشییع جنازه‌اش  [در طاقچه +]
ـ پیشانی سوراخ من  [در طاقچه +]
ـ چال  [در طاقچه +]
ـ در خیال بر درختی میوه‌ می‌دهد  [در طاقچه +]
ـ رزم آفتاب‌پرست‌ها  [در طاقچه +]
ـ زورآباد  [در طاقچه +]
ـ ستاره‌ی شمالی  [در طاقچه +]
ـ سگ نجس است  [در طاقچه +]
ـ شرطِ باخت‌باخت  [در طاقچه +]
ـ صلح در وقتِ اضافه  [در طاقچه +]
ـ عصر یک چهارشنبه ی بارانی  [در طاقچه +]
ـ ققنوس  [در طاقچه +]
ـ گروه پزشکی ۶۳  [در طاقچه +]
ـ لگاح  [در طاقچه +]
ـ مارپله  [در طاقچه +]
ـ مسعود بی‌برگ  [در طاقچه +]
ـ میدان آزادی  [در طاقچه +]
ـ نسخه‌پیچ  [در طاقچه +]
ـ V «وی»  [در طاقچه +]

روی هر عنوان که کلیک کنید، به متنِ داستان در سایت خوابگرد می‌رسید. در مقابلِ هر عنوان نیز، لینکِ متنِ آن اثر در کتابخوان طاقچه درج شده برای امتیاز دادنِ شما. برای مطالعه‌ی داستان‌ها در طاقچه و امتیاز دادن، باید اپلیکیشن آن را روی موبایل یا تبلتِ خود نصب کنید. نسخه‌ی اندرویدِ آن را می‌توانید از این لینک و نسخه‌ی آی‌او‌اسِ آن را می‌توانید از این لینک بگیرید.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته