راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

تاریخ فرهنگ های درباری در جهان اسلامی

حمید طالب
مرکز مطالعات اسلامی به زبانهای اروپایی

Court cultures in the Muslim world : seventh to nineteenth centuries, by Albrecht Fuess, Jan-Peter Hartung, London ; New York, Routledge, xviii, 494 p. (2011) ISBN: 9780415573191

فرهنگ‌های درباری در جهان اسلام: قرن هفتم تا نوزدهم (مطالعات راتلج در خاورمیانه) نوشته آلبرخت فوس، یان پتر هارتونگ، انگلستان، آکسون، راتلج، ۴۳۲ صفحه (۲۰۱۱) شابک: ۹۷۸۰۴۱۵۵۷۳۱۹۱

دربارها و پدیده پیچیده جامعه ی درباری طی دهه‌های اخیر مورد توجه پژوهشهای اکادمیک قرار گرفته است. با این حال حوزه‌ی فرهنگ درباری اسلام تا کنون مورد غفلت قرار داشته است. کتاب حاضر چشم‌انداز وسیعی پیش روی تاریخ فرهنگ درباری در جوامع مسلمان از دوره نخست تا قرن نوزدهم می‌گشاید و مجموعه گسترده‌ای از تصاویری از حیات و معماری درباری درون قلمروی اسلامی ارائه می‌دهد.

شیوه‌شناسی موضوعی مورد استفاده مؤلفان این کتاب، رویکرد میان‌رشته‌ای و جامع آنان نسبت به موضوع سیاست و بنده‌نوازی در سراسر جهان اسلام از قرطبه (کوردوبا) تا هند را مورد تاکید قرار می‌دهد.

مشروعیت دینی حاکمان مسلمان، واژه‌شناسی‌هایی برای فرهنگ دربار در زبان‌های مشرق‌زمین، مفاهیم اسلامی فضا برای بازنمایی شاهانه، دسترس‌پذیری حاکمان، نقش بنده‌نوازی شاهانه برای پژوهشگران و هنرمندان مسلمان تا نفوذ روزافزون دربارهای اروپایی به عنوان الگوهای حکومت از قرن هجدهم تا کنون موضوعات مورد بررسی در این مجموعه هستند.

فصل های مختلف این کتاب با توصیف واژه‌شناسی‌های خاص دربارها در زبان‌های شرقی و توضیح آن ها برای غیرمتخصصان ویژگی‌های خاص دربارهای اسلامی را توصیف کرده به حوزه‌های پژوهشی آینده اشاره دارند. به این ترتیب این اثر شکاف مهم در ادبیات موجود در حوزه‌های تاریخ و دین اسلام و اسلام به طور خاص را پوشش می‌دهد.

————–
*با تصحیح صورت فارسی نامهای مولفان

همرسانی کنید:

مطالب وابسته