راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

رمانی در باره زندگی مهستی گنجوی

روزنامه اعتماد

کتاب «صخره ماه» نوشته هلن افشار، رمانی مدرن است که با سبکی تازه به سرگذشت مهستی گنجوی، شاعر دوران سلجوقیان پرداخته است. گنجوی در زمانه‌ای که زنگ پایان شکوه تمدن اسلامی نواخته شده بود، به دنیا آمد. با این حال او توانست بر علوم زمانه خویش تسلط یافته و سبک رباعی شهرآشوب را ابداع کند.

اشعار مهستی در دوران مداحی های شاعران، از شمار اشعار واقع‌گرایانه فارسی است که به زندگی مردم کوچه و بازار پرداخته است. شعرهای او بیان عشق، شوخ‌طبعی و رعنایی یک زن در جهانی خشن و بی‌رحم است؛ بانویی که از زیباترین زنان عصر خویش است و پژواک مهرورزی‌اش در دل قرون و اعصار برجای مانده است.

با این حال «صخره ماه» تنها یک رمان تاریخی نیست بلکه کتابی است که با شیوه‌ای نو به دغدغه‌های انسان جست‌وجوگر در زمان حال نیز پرداخته است. کتاب با روزمرّگی‌های فردی به نام وصال آغاز می‌شود که تا پایان از جنس و سنش، توصیفی نخواهیم خواند. وصال در پی هم‌صحبتی با نویسنده محبوبش زندگی روزمره را برای چند روزی رها می‌کند تا به قلعه رودخان گیلان برود. این دژ که از شگفتی‌های معماری ایران است، تخت جمشید گیلان لقب گرفته و در نوک کوهستان، در اعماق جنگل‌های گیلان از دید مردم رهگذر نهان است.

وصال پس از آشنایی با نویسنده محبوبش (سپید شبان) فرصتی اندک می‌یابد تا تنها سرگذشت مهستی گنجوی را که به قلم همان بانو به زبان فارسی دری است بخواند اما دستاوردی بیش از آنچه در آغاز سفر می‌پنداشت، به دست می‌آورد. وصال امکان آن را می‌یابد تا در کنار سپید شبان و خاطرات مهستی به بهانه آفرینش خویش آگاهی یابد و این آگاهی او را به آرامش هدایت می‌کند.

«صخره ماه» با سه داستانک آغاز می‌شود که می‌توان پرسش‌های این داستانک‌ها را با سرگذشت هر فردی عوض کرد. در حقیقت کتاب به‌گونه‌ای است که خواننده می‌تواند زندگی خودش را به جای داستانک‌ها تعریف کند و با این تصور که شخصیت اصلی است تا به آخر کتاب پیش رود و در آرامش حاصل از آگاهی به گنجینه‌های درونی خویش، دست یابد.

«صخره ماه»، نوشته هلن افشار در ٢١٣ صفحه با تیراژ ۵٠٠ نسخه و قیمت ١۴٠٠٠ تومان در نشر جوانه توس منتشر شده است.

——————-
*با ویرایش

همرسانی کنید:

مطالب وابسته