راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

چه ها که نوشتیم! – به قلم رهنورد زریاب

آرمانشهر

چه ها که نوشتیم!” اثر نویسنده نامی افغانستان استاد رهنورد زریاب برای اولین بار در کشور منتشر شد. این کتاب را پیش از این انتشارات عرفان در تهران چاپ کرده بود و اینک با افزوده ها و ویرایش تازه از سوی انتشارات آرمانشهر در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

چه ها که نوشتیم مجموعه ۱۲ مقاله است که عمدتا مشتمل بر مسایل فرهنگی در جغرافیای ماست و در کنار آن مباحثی خاص ادبیات مانند ریزه گرایی / مینی مالیسم و نقد ادبی نیز در آن مطرح شده است.

پیش از این نیز کتاب پایان کار سه رویین تن از این نویسنده از سوی انتشارات آرمانشهر چاپ شده بود.

استاد هنورد زریاب در افغانستان و بیرون از آن بیشتر به عنوان داستان نویس شناخته می شود و عده ای از اهل تحقیق نثر او را بهترین نمونه نثر داستانی افغانستان می دانند.

از وی تا کنون ۱۷ اثر انتشار یافته است که بیشتر آن ها لباس داستان کوتاه و رمان بر تن دارند و بعضی از این آثار شامل مجموعه نوشته هایی است که در زمینه های فرهنگ و ادبیات گرد آمده است و تنها کتاب “دور قمر” نگرشی است بر رویدادهای افغانستان؛ از کودتای اردیبهشت ماه ۱۳۵۷ هجری خورشیدی تا شکل گیری طالبان.

در کتاب “چه ها که نوشتیم” این عناوین به چشم می خورد: مقولۀ ریزه‌گرایی و ریزه‌‎گرایی در ادبیّات، دوسه گپ دربارۀ نقد ادبی، آیا «آن» کاریزما Charisma می‌تواند بود؟، محمود طرزی و فارسی ناب در افغانستان سد سال پیش، خرقه در رهن شراب، سخن‌وری ذواللسانین در بند شاه هند، گذشته‌ها را چی‌گونه می‌بینیم؟، بیایید که اندکی رسوا شویم!، قصّۀ غم‌انگیز جشن‌های ما، نقش‌هایی از شقاوت‌های شرقی، اوصافی از واصف و وصف او در صف اصحاب فلسفه، این اسلام سنتی عزیز ما.

شناسنامه:

چه‌ها که نوشتیم!
ره‌نَوَرد زریاب
طرّاحِ جلد: روح‌الامین امینی
برگ‌آرا: اورنگ‌زیب بیضایی
ناشر: بنیاد آرمانشهر
زمانِ چاپ: زمستان ۱۳۹۳

همرسانی کنید:

مطالب وابسته