گنجینه رایگان: دایره المعارف بزرگ اسلامی

دایره المعارف بزرگ اسلامی

در جلسۀ اخیری که با حضور مدیران و مشاوران مرکز در حوزه فناوری اطلاعات برگزار گردید، مصوّب شد تا از این پس نسخه دیجیتال مقالات کلیه دانشنامه های در دست انتشار مرکز بصورت رایگان بروی تارنمای این مرکز در دسترس کاربران قرار گیرند.

هم اکنون مقالات متعلق به مجلدات یکم تا بیست و یکم دائره المعارف بزرگ اسلامی، مجلدات یکم تا سوم دانشنامه ایران و مجلدات یکم تا هشتم ترجمه عربی دائره المعارف بزرگ اسلامی بروی وبسایت این مرکز گذاشته شده اند.

پیش از این دسترسی به محتوای دایره المعارف نیازمند ثبت نام و در مواردی پرداخت حق اشتراک بود.

در این صفحه، ۲۱ جلد دایره المعارف بزرگ اسلامی (مدخل های آب تا خانقاه) در دسترس شما ست.

مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی با تکیه بر روش های علمی و استناد بر موثق‌ترین منابع و تازه‌ترین اطلاعات به تدوین دائرهالمعارفی پرداخته است که نیاز علمی جوامع اسلامی را در این زمینه ــ تا آنجا که ممکن است ــ برآورده سازد. اگرچه این دائرهالمعارف، به اعتبار انحصار آن به فرهنگ جهان اسلام، تخصصی است، ولی دامنه‌ای بسیار گسترده دارد. علوم قرآنی، اصول عقاید، کلام، فقه، اصول فقه، حدیث، درایه، رجال، اخلاق، ادیان، ملل و نحل، منطق، فلسفه، عرفان، ادبیات، هنر، مردم‌شناسی، معماری و آثار اسلامی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، نجوم و طب از جمله موضوعاتی است که در این دائرهالمعارف از آنها بحث می‌شود.

در این صفحه، ۳ جلد از دانشنامه ایران (مدخل های آ تا اسمیث) در دسترس شما ست. (فهرست مدخلهای جلد اول اینجا، جلد دوم اینجا، جلد سوم اینجا)

دانشنامۀ ایران نخستین دانشنامۀ تفصیلی به زبان فارسی است که با توجه به نیازهای اکنون و آیندۀ همۀ فارسی‌زبانان ــ چه در ایران و چه خارج از ایران ــ به مرجعی جامع، موثق و ناظر به همۀ دانشها و معارف بشری طراحی شده است. پس از دایرهالمعارف فارسیِ زنده‌یاد مصاحب که نخستین جلد از مجلدات سه‌گانۀ آن در ۱۳۵۴ش انتشار یافت، تاکنون فارسی‌زبانان به دانشنامه‌ای همگانی که در همۀ رشته‌های علمی به نیازهای امروزی آنها پاسخ گوید، دسترسی نداشته‌اند. تهیۀ دانشنامۀ ایران در ۳۰ جلد و با حدود ۵۰ هزار مقاله به همراه تصویرها و نقشه‌ها با هدف پاسخ‌گویی به چنین نیازی در دستور کار این مرکز قرارگرفت. (برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید)

همرسانی کنید:

مطالب وابسته