راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

بخارای ۱۰۲، بزرگداشت موحد

ف. م. سخن

گویانیوز

بخارای شماره‌ی ۱۰۲ اختصاص دارد به جشن‌نامه استاد ارجمند جناب دکتر محمدعلی موحد. ایشان به حق یکی از برجسته‌ترین شمس شناسان و مولوی شناسان کشورمان می‌باشند. آقای دهباشی در ادامه‌ی بزرگداشت اهل قلم و فرهنگ ایران زمین٬ بخشی از این شماره‌ی مجله را به مقالاتی در باره‌ی ایشان و برای ایشان اختصاص داده‌اند.

پیش از معرفی این شماره از بخارا٬ خبر خوبی بدهیم به دوستداران بخارا بخصوص در خارج از کشور. نسخه ی الکترونیکی مجله٬ از طریق سایت www.fidibo.com به صورت قانونی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. کسانی که تبلت اپل یا اندروید دارند می توانند به راحتی با مراجعه به این سایت٬ مجله ی بخارا را خریداری کنند. از شماره ی ۱۰۰ بخارا تا شماره ی اخیر در این سایت قابل تهیه است. نحوه ی کار به این صورت است که با دان لود یک اپ که در این سایت به صورت رایگان ارائه شده٬ می توان مجلات و کتب فارسی را به دو صورت ریالی و ارزی خرید و بر روی تبلت٬ آن ها را مطالعه کرد.

مثلا نسخه ی کاغذی شماره ی ۱۰۲ که پانزده هزار تومان قیمت دارد از طریق این سایت به قیمت ۸۲۰۰ تومان یا پنج دلار و ده سنت عرضه می شود که بسیار مناسب است. با فروش نسخه ی الکترونیکی٬ دیگر دوستداران بخارا به خصوص در خارج از کشور نیازی به صبر کردن و تهیه آن از ایران نخواهند داشت و متقبل هزینه های سنگین پست و غیره نخواهند شد. پرداخت ریالی از طریق بانک پاسارگاد و پرداخت ارزی از طریق Paypal صورت می پذیرد.

bokhara102.jpgحسن نسخه های عرضه شده در فیدیبو این است که متن مجله یا کتاب درست مانند متون فایل های کیندل است و می توان آن را به اندازه ی دلخواه بزرگ و کوچک کرد و یا های لایت کرد و یا یادداشت پای آن گذاشت. در این شماره از بخارا توضیح کاملی در باره ی استفاده از کتابخوان فیدیبو داده شده که در این جا نیز قابل مطالعه است.

حال بپردازیم به معرفی این شماره از مجله ی گرامی بخارا. برخی از مقالات ادبی این شماره تقدیم شده است به جناب استاد موحد. در جشن نامه ی جناب دکتر٬ مطالبی می خوانیم با این عناوین:
– روزشمار زندگی و آثار دکتر محمدعلی موحد
– با دکتر موحد از روزگار کودکی
– خاطره ای از افتتاح دبیرستان موحد
– مردی که دین خود را به وطن ادا کرده است
– راه رفتن بر لبه ی پرتگاه
– دکتر موحد: ادیب٬ عارف٬ حقوق دان
– دکتر موحد٬ فرزانه ای از تبار فرزانگان آذربایجان
….

قلم رنجه ی جناب بهاءالدین خرمشاهی به شماره ی ۲۳ رسیده است و در باب رفاه و رستگاری است.

سفرنامه جناب نصرالله پورجوادی که سفرنامه ی کوتاهی ست به سمرقند و بخارا بسیار خواندنی و دلنشین است.

در آویزه های میلاد عظیمی مطالبی می خوانیم با این عناوین:
– یک داوری در باره ی احمد کسروی
– نظر خانلری در باره ی نوآوری های عروضی سیمین بهبهانی
– تعریض سعید نفیسی به مجتبی مینوی
– انتقاد از فارسی سره نویسی در قرن پنجم
– نکته ای در باره ی نادرپور
….

در بخش اسناد تاریخی٬ یادداشت های منتشر نشده ی محمد علی فروغی از کنفرانس صلح پاریس را مطالعه می کنیم.

تاریخ نشر کتاب در ایران جناب آذرنگ به شماره ی ۲۷ خود رسیده که به نشر در دهه ی ۱۳۳۰ اختصاص دارد.

یادداشت های جناب استاد هاشم رجب زاده از ژاپن که زیر عنوان از چشمه ی خورشید منتشر می شود بسیار مفصل و آموزنده است.

در یادداشت های جناب یزدان منصوریان که زیر عنوان کلی یادداشت های یک کتابدار منتشر می شود مطالب جالبی می خوانیم از جمله آداب نامه نگاری الکترونیکی٬ خودنامه نویسی: گفتگویی با خود٬ آهسته خوانی٬ موثرتر از تندخوانی٬ مطالعه ی شادی بخش در پرتو آهستگی…

در یادنامه ی پروفسور کورویاناگی٬ پیر ایرانشناسی ژاپن٬ مطلبی می خوانیم از استاد درگذشته مان٬ زنده یاد ایرج افشار با عنوان خاطره ی دیدار با تسونئو کورویاناگی. مطلب کوتاه جناب ایرج پارسی نژاد در باره ی این استاد ژاپنی٬ ما را با زندگی او آشنا می کند.

در یادداشت های سردبیر گرامی بخارا٬ جناب علی دهباشی مطالب مختلفی می خوانیم در باره ی بخارا و سردبیر آن.

شماره ی ۱۰۲ بخارا در ۵۳۱ صفحه منتشر شده است. حجم نسخه ی الکترونیکی آن ۱۱/۴۶ مگابایت است.

لینک:
www.fidibo.com

لینک این جا:
http://fidibo.com/news/127

همرسانی کنید:

مطالب وابسته