راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

صنعت چاپ: چرا شمارگان کتاب افت کرده است؟

کتابخانه مجلس

چهارصد و پنجمین شماره از ماهنامه فنی، مهندسی «صنعت چاپ» با نوشتارهایی درباره دلایل کاهش شمارگان کتاب در سال‌های اخیر، منتشر شد.

کاهش آمار فروش کتاب در سال‌های اخیر، یکی از موضوعات جدی صنعت نشر کشور است. کارشناسان و فعالان حوزه‌های مختلف صنعت نشر علت این امر را در موضوعات مختلفی می‌دانند که هرکدام به نوع خود بر مخاطبان کتاب تأثیر گذاشته است.

«انبساط و انقباض چاپ» عنوان بخش دیگری از این ماهنامه است؛ در این بخش دلایل ملموس خرید یا فروش روزانه ماشین‌آلات چاپ ارائه شده‌اند.

در این شماره از ماهنامه «صنعت چاپ» علی فراهانی، مدیر چاپ سیرنگ درباره مشکلات صنعت چاپ سخن گفته است. بخشی از سخنان فراهانی به این شرح است: «در حال حاضر برای نوسازی یک ماشین حداقل باید یک میلیون و پانصد هزار یورو پول پرداخت کرد، خُب چگونه می‌توان این شش میلیارد تومان را در پنج سال مستهلک و دوباره نوسازی کرد؛ همین ماشین را پنج سال دیگر ۳ میلیارد تومان هم نمی‌خرند به همین دلیل صنعت چاپ هر روز کهنه‌‌تر و کهنه‌تر می‌شود.»

«ارزیابی‌های تازه از نقش و سهم چاپ دیجیتال در صنعت چاپ کشور»، «اسکناس در عصر اوج پلیمر»، «راهبردهای آقای سوپروایزر» و «در ضرورت تعامل صنعت چاپ و دانشگاه» عناوین دیگر بخش‌های چهارصد و پنجمین شماره از ماهنامه فنی، مهندسی «صنعت چاپ» است.

علاقه‌مندان برای آگاهی از جدیدترین اخبار صنعت چاپ و نشر می‌توانند به صفحه ۱۱۷ این ماهنامه مراجعه کنند. عناوین برخی اخبار مهم مندرج در این ماهنامه عبارتند: «انتخابات اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد»،
«۱۲۴ میلیون جلد کتاب درسی برای سال آینده آماده شد»،
«جشنواره صنعت چاپ غیردولتی‌تر شد»،
«انتشار فراخوان سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی»،
«انتقاد ناشران از چگونگی برگزاری نمایشگاه کتاب»،
«راه‌اندازی شبکه ملی در کتابخانه‌های سراسر کشور»،
«کارخانه کاغذسازی در هشترود احداث شد»،
«اهدای ۴ نسخه کتاب چاپ سنگی نفیس به آستان قدس رضوی»،
«چاپخانه‌های زنجان کتابی برای چاپ ندارند»،
«نخستین نمایشگاه صنعت چاپ و تبلیغات در ایلام برپا می‌شود»
و «عدم جذابیت و دوری مردم از کتاب»

چهارصد و پنجمین شماره از ماهنامه فنی، مهندسی «صنعت چاپ» ویژه تیر ۱۳۹۴ با مدیرمسئولی مرتضی کریمیان در ۱۷۶صفحه و به بهای هفت هزار تومان از سوی چاپ سبزآرنگ منتشر شده است.

*فهرست کامل نشریه را می توانید در مگ ایران ببینید.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته