راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

اشعار وطنیه آقاصافی تبریزی همرزم شیخ محمد خیابانی

کتابخانه مجلس

گنجینه گمشده ادبی آذربایجان و تاریخ سده گذشته ایران بعد از قریب به یک قرن فقدان کشف و طی دو جلد دیوان اشعار وطنیه در دو زبان ترکی و فارسی منتشر شد.

آذربایجانیان در طول یک قرن گذشته همواره در هیئات و دستجات عزاداری اشعار شاعری را زمزمه می‌کنند که شاید بسیاری نمی‌دانستند که آن اشعار زبانزد خاص و عام از سروده‌های مولانا کریم آقا صافی‌ است.

مولانا صافی تبریزی نام‌آورترین شاعر اهل‌بیت آذربایجان در یک‌صد سال گذشته، علاوه بر مراثی درخشان خود، اشعار بسیاری در مناسبت‌ها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی دوران مشروطیت و قیام شیخ‌محمد خیابانی سروده بوده، که فقط در متون تاریخی آن مقاطع اشارات و نشانه‌هایی از آن تحرکات ادبی به چشم می‌خورد. صافی در مراسم تدفین شهدای ظهر عاشورای ۱۳۳۰ قمری عاشورا کرده و کل سال‌های انقلاب مشروطیت را سنگر در سنگر گشته و با خواندن اشعار شورانگیز انقلابی به تشجیع مجاهدان می‌پرداخته است.

مولانا صافی باور شیخ‌ شهید خیابانی بوده و دوشادوش آن روحانی مجاهد مبارزه کرده و در مجالس اعتراضات سیاسی شیخ سروده‌های روشنگرانه خود را ایفاء و مردم را به حمایت شیخ بسیج می‌کرده است. او تقریباً در مقابل هیچیک از حوادث عصر خود سکوت نکرده، یا حکام و جائر و عوامل و اذنابشان را نکوهیده و یا فرزندان راستین مردم را ستوده است.

وجود اشعار انقلابی شاعر برای اهل تحقیق کم و بیش معلوم بود، اما کسی را بر آن مجموعه دسترس نبود.

تا اینکه باخبر شدیم این گنج نهان را اصغر فردی کشف کرده و در حال تصحیح و تعلیق‌نویسی است که بالاخره انتظار محیط ادبی و محققین تاریخ معاصر به‌ویژه ادبیات مشروطیت به ثمر نشست و این مجموعه مفقوده در دو دیوان ترکی و فارسی به وجه نفیس و کیفیت ممتازی به همت انتشارات «ایز» منتشر گردید.

به همین مناسبت روز چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه ۹۵ ساعت ۲۰ ـ ۱۸ «مقارن با «شب جشن مشروطیت» در سالن «ایوان شمس» _ساختمان معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران» کنگره‌ای تحت عنوان «شعر و شاعر مشروطه» در تجلیل مقام ادبی مولانا کریم‌آقا صافی تبریزی برگزار می شود.

در این کنگره ضمن شرکت رجال سیاسی و اجتماعی کشور، علماء، خطباء شعرا و اصحاب قلم معنون کشور به ایراد سخنرانی و قرائت شعر خواهند پرداخت. همچنین کنسرت‌هائی مرکب از سازهای مختلف در خلال این کنسرت اجراء خواهد شد.

————————————-
*با تلخیص و اصلاح اغلاط تایپی (با ویرایش جزئی برای قابل تحمل کردن نثر). این متن با اینهمه سوزوگذار یک بار خوانده نشده بود! وانگهی به جای اینکه از اشعار مشروطیت این شاعر صافی چیزی نقل شود همه از اشعار محرم و عاشورای او نقل شده بود. طالبان به اصل متن در کتابخانه مجلس مراجعه کنند که در ذیل مدیریت جدید بیشتر به روضه خوانی تمایل دارد تا کار علمی. مطلب بازنشر شد تا دست کم اطلاعی از این دیوان داده باشیم و گرنه زبان و بیان اش که اصلا به درد بازخوانی نمی خورد. – م.ج

همرسانی کنید:

مطالب وابسته