راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتاب در اندیشه پویا، شماره ۲۲

اندیشه پویا شماره ۲۲ (آذرماه ۱۳۹۳) مباحث مختلفی در باره کتاب و اهل کتاب دارد. گزیده ای از مطالب مجله از این قرار است:

چند گفتار در تجلیل و تحلیل آرای یرواند آبراهامیان تاریخ نگار دوره معاصر که برگردان گفتارهایی به انگلیسی است در مجلس بزرگداشت او در مونترال کانادا.

یادی از هرمز میلانیان زبانشناس پیشکسوت ایران که در غربت (در آسایشگاهی در حومه پاریس) درگذشت. حاوی خلاصه گفتارهایی که در رثای او در فروشگاه شهر کتاب ایراد شده است.

صحبتی با آیدین آغذاشلو که می گوید قصد مهاجرت ندارد و فقط برای مرخصی به خارج از ایران می رود.

پرونده ای با عنوان “جزئیات روز کودتا” که اندیشه پویا برای اولین بار منتشر کرده است. پژوهشی است از علی رهنما که قبلا کتاب مفصلی در باره دکتر شریعتی منتشر کرده است و کتابی هم اخیرا در باره خرافه و سیاست در ایران از دوره صفوی تا احمدی نژاد.

آنچه اندیشه پویا منتشر کرده بخشهایی است از تازه ترین کتاب علی رهنما به انگلیسی با نام: پشت صحنه کودتای ۲۸ مرداد: لات ها، ژنده پوشان، سربازان و جاسوسان(انتشارات دانشگاه کمبریج، ۲۰۱۴).

در بخش بررسی کتاب اندیشه پویا که با نام کتاب کوچه منتشر شده است این عنوان ها به چشم می خورد:

نگاهی به زندگی و اخلاق و فلسفه و ترجمه منوچهر بزرگمهر – به قلم عزت الله فولادوند

نبرد سیاست با دانشگاه در خاطرات مصطفی معین – به قلم رضا خجسته رحیمی

در باره قصه های دوست داشتنی نوشته ای. ال. داکترو – به قلم علی بزرگیان

در باره کتاب تفکر و راهی که به زندگی بهتر می گشاید – به قلم هومن حمدان

معرفی کتاب بدیعی در باره خانه های متروک بزرگانی که در تهران زیسته اند با این مشخصات:

نسرین ظهیری، آمدیم خانه نبودید، نشر ثالث، ۴۷۰ صفحه

معرفی را سعید برآبادی نوشته است. ظهیری پیشتر گزارشهایی برای روزنامه “تهران امروز” در این باره می نوشت که اکنون آنها را از نو ویرایش کرده و در یک کتاب منتشر کرده است. کتاب مهمی است.

علی اشرف فتحی معرفی کتابی از داود فیرحی را به دست داده است به نام فقه و سیاست در ایران معاصر. گفتگویی هم با نویسنده در پی آمده است.

تهرانی که دیگر اولادجان (عولادجان) ندارد عنوان معرفی کتابی است از ناصر تکمیل همایون که دفتر پژوهشهای فرهنگی منتشر کرده است در ۹۸ صفحه و به تاریخ این محله قدیمی تهران می پردازد.

گفتگوی مفصلی هم با عبدالله کوثری منتشر شده است به بهانه پایان ترجمه او از سه گانه ماشادود آسیس. کوثری در این گفتگو به نقد بازار ترجمه و مترجمان پرداخته است و از کارنامه خود گفته است. بر اساس گفته او “آسان گیری” مشکل بزرگی در کار ترجمه های ایرانی است. نه ناشر سخت می گیرد نه مترجم دانا به کار است. وضع خواننده هم که ظاهرا از بحث خارج است!

آخرین بخش از کتاب کوچه در اندیشه پویا به نقد و بررسی نشریه “انتقاد کتاب” اختصاص دارد که اولین شماره اش در آذرماه ۱۳۳۴ منتشر شد. یعنی شصیت سال پیش. چرا ادامه نیافت؟ اگر ادامه می یافت نهادی شده بود برای خودش. این بخش را امید ایرانمهر نوشته و تحقیق کرده است.

 

همرسانی کنید:

مطالب وابسته