راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

مهتاب در کویر: روایت لایه‌های پنهان جامعۀ ما

ابراهیم داریوش

چهارمین اثر بانو خجسته الهام زیر نام «مهتاب در کویر» خوشبختانه به همت «نشر پرند» از چاپ برآمده و نشر گردیده است. این رویداد خجسته را برای بانو خجسته، حلقۀ دوستانش، اهل کتاب و نوشتن خجسته باد میگویم.

امشب، ۲۸ حوت / اسفند، موفق شدم این کتاب را بخوانم. کتاب دارای حجم کوچک (۱۳۸) صفحه، اما محتوای آن خیلی فربه تر و بالاتر از این حجم نسبتا اندک است. «مهتاب در کویر» از لحاظ سوژه و محتوا مانند کتاب «روشنای خاکستر» نوشتۀ زهرا یگانه است. نویسنده با زبان مهتاب سعی کرده است روایت های ناگفته و لایه های پنهانی که در زندگی خانوادگی، اجتماعی و فردی هرکدام از افراد جامعه ما وجود دارد و برای ما آشنا است را بیان نماید. خشونت پروری، قمندان سالاری، زورگویی، بی اعتمادی، زن بازی و… توهین و تحقیرهایی که علیه زن روا داشته میشود در این کتاب با یک زبان شیرین و روان بیان شده است.

«مهتاب» شخصیت اول این داستان در بدخشان زندگی میکند، شاید چشمدیدها و تجربیات خود نویسنده و یا از دوستان او باشد. به هرحال در هنگام خوانش این کتاب خواننده احساس میکند که نویسنده خودش در گیر این ماجرا ها بوده است و گاه من به عنوان خواننده نیز خود را در این داستان می یافتم که این موضوع باعث میشد در برخی حالات زیر بار احساسات و تجربیات گذشته خودم نیز قرار بگیرم.

این کتاب علاوه از محتوای با اهمیتی که دارد از یک متن سلیس و روان نیز برخوردار است که خواننده را جذب خود می سازد. 

«مهتاب در کویر» از آن دسته کتاب هایی است که در افغانستان به ندرت نوشته و چاپ میشوند.
ممنون از بانو خجسته الهام بخاطر اهدای این تحفۀ نوروزی به دوستان و جامعۀ فرهنگی.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته