راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

خوشنویسی و کتاب آرایی در ایران

کتابخانه مجلس

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران تألیف غلام‌رضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

کتاب حاضر در شانزده فصل، حکایت پر مغزی است از هنرهای بزرگان این سرزمین پهناور که با تحقیق و پژوهشی بسیار گسترده در گنجینه‌های علمی، آموزشی و آفرینش‌های هنری در تمدن ایران، با تجربیات نویسنده در طول بیش از سه دهه تلاش و کوشش همه جانبه در حوزه خوشنویسی و کتاب‌ارایی فراهم آمده است.

فصل‌های کتاب به این قرار است:

ابزار و مواد خوشنویسی

مرکّب

قلمدان

کاغذ

کاغذهای الوان

کاغذهای ابر و باد (ابری)

کاغذهای آهار مهره

قطع و اندازه کتاب

قطاعی (کاغذبری)

روش به کار بردن ورق طلا

همنشینی نقش و تذهیب در خوشنویسی

قطعه سازی

جلدسازی

اصول و قواعد خط و خوشنویسی

نگهداری، حفاظت و مرمّت اسناد و نسخ خطی

واژگان

کتابنامه

نمایه‌ها

دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مقدمه این کتاب نوشته است:

از جمله دستاوردهای ارزشمند و درخشان، هنر کتاب‌‌آرایی و کتاب‌سازی در تمدن ایران است که جلوه‌های بسیار ظریف آن، از هنر خوشنویسی و تذهیب گرفته تا قطعه سازی و جلدسازی و ده‌ها هنر وابسته‌ی دیگر، گواه بر رواج علم و دانش و کمال ذوق هنری مردم این سرزمین دارد.

ظهور اسلام و ورود آن به پهنه‌ی سرزمین ایران، نقطه‌ی عطفی در سیر تکامل و تطور این هنر بشمار می‌رود و کتاب آسمانی قرآن، بستری است برای این هنر شریف که ادامه‌ی روند رشد و تعالی آن را نیز میسّر ساخته است.

از جمله‌ پژوهش‌های ارزشمندی که پیرامون کتاب آرایی ایران و زیرشاخه‌های وابسته‌ی آن در دوران معاصر صورت گرفته است، کتاب حاضر با عنوان «خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران» اثر هنرمند فرهیخته استاد غلامرضا راهپیما است که حاصل سال‌ها تجربه، ممارست، تلمذ، عشق و اندیشه‌ی اوست.

فصول شانزده گانه این اثر گرانقدر، کشکول جامعی از اسباب و ابزار و ارکان و ابواب مختلف و مراحل خلق یک اثر هنری است. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خشنود است که در چاپ و نشر این اثر ارزشمند هنری که هم‌چون اثر فاخر گذشته ایشان -کتاب «از الفبا تا هنر»- در زمره‌ی کتب مرجع و مأخذ هنر خوشنویسی به شمار می‌آید، سهمی از دین خود را به ساحت قدسی هنر و فرهنگ ایران اسلامی ادا می‌نماید.

برای این استاد فرهیخته‌ی گرانقدر که عمری را صرف ترویج و اشاعه هنر خوشنویسی و پژوهش در این راستان نموده است، آرزوی سلامت و توفیق روزافزون می‌نماییم.

سخن دراز کشیدیم و هم‌چنان باقیست     که ذکر دوست نیارد به هیچ گونه ملال

خوشنویسی و کتاب‌آرایی در ایران تألیف غلامرضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۳ و در ۳۶۵ صفحه منتشر شده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته