راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

کتابخانه مجلس

کتاب «تاریخ خلیج فارس» (از قدیم‌ترین دوران تا کنون) با تدوین لارنس جی. پاتر، مجموعه مقالاتی است که تاریخ خلیج فارس را از دیرباز تاکنون بررسی می‌کند.

کتاب «تاریخ خلیج فارس» درباره پهنه آبی «خلیج همیشه پارس» و متشکل از مقالاتی است به قلم نویسندگانی چون تی. پاتس، دونالد ویتکوم، تورج دریایی، محمد باقر وثوقی، گری سیک و دیگر محققانی است که نام آنها نشان‌دهنده ارائه اثری گرانسنگ برای مخاطب است.

مقالات این اثر جنبه‌های گوناگون باستان شناختی، تاریخی، جامعه شناختی و سیاسی خلیج فارس را در برمی‌گیرد و در برخی موارد چنان اطلاعاتی به دست می‌دهد که بی شک برای بسیاری از ایرانیان تازگی دارد.

نویسندگان این مقالات مقاطع تاریخی گوناگون و نیز موضوعات مختلف جامعه‌شناختی را موضوع بررسی قرار داده‌اند. نکته جالب این که در این اثر خلیج فارس به صورت یک کل و نه صرفاً ضمیمه تمدن‌های فلات ایران یا شبه جزیره عربستان بررسی شده است. دیدگاهی نو که دستاوردهایی تازه و بس ارزنده به ارمغان آورده است، گرچه گاه در مستقل شمردن این پهنه آبی و کرانه‌های آن از ایران شاید غلو شده باشد.

این کتاب در همایشی که در اکتبر ۲۰۰۴ در لیماسول قبرس برگزار شده بود شکل گرفت. این همایش را برنامه “گالف ۲۰۰۰” برگزار کرد که برنامه پژوهشی و بین المللی مهمی درباره کشورهای خلیج فارس است و مرکز آن در دانشگاه کلمبیا قرار دارد و از پشتیبانی مرکز گفتگوی تمدن ها در نیکوزیا برخوردار است.

فهرست کوتاه مطالب:

بخش اول– تاریخ و جامعه خلیج فارس

بخش دوم– خلیج فارس و اقیانوس هند

بخش سوم– نقش بیگانگان

نمایه

این کتاب با سرویراستاری لارنس جی. پاتر در سال ۲۰۰۹ به انگلیسی منتشر شده و ترجمه آن را محمد آقاجری انجام داده و انتشارات ققنوس در سال ۹۳ و در ۴۹۳ صفحه منتشر کرده است.

————–

*با ویرایش و تلخیص. برای فهرست تفصیلی به مشخصات کتاب در آمازون مراجعه کنید.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته