راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

فروغی، نفت، چرچیل و هیلاری در فهرست خوش‌فروش‌ها

قفسه

 

طبق روال معمول که فروشگاه شهرکتاب پرفروش‌های خود را به صورت منظم معرفی می‌کند این بار هم در نیمه مرداد فهرست پر فروش‌های تابستانی اعلام شد و چهار کتاب تاریخی میان این فهرست وجود داشت. در این مطلب نگاهی اجمالی به این چهار کتاب می‌کنیم.

 

«یادداشت‌های روزانه از محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس» مدتی است که از سوی نشر سخن منتشر شده و زمانی سر زبان‌ها افتاد که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران این کتاب را در مجلس همراه خود داشت. روزنوشت‌های یک دیپلمات در دست دیپلمات دیگر سوژه جذابی بود و توجه ها را به این کتاب جلب کرد.

 

محمدعلی فروغی ذکاءالملک از معروف‌ترین رجال سیاسی فرهنگی ایران است و یادداشت‌های روزانه او از آن جهت که فروغی در جریان کنفرانس صلح پاریس شرکت داشت حاوی نکات مهم و جالب است. این یادداشت‌ها چندین دهه در اختیار خانواده فروغی بود و سپس به خواستاری ایرج افشار برای انتشار آماده شد و اینک به همت گنجینه پژوهشی افشار منتشر شده است. صفحه‌ای با نام این کتاب در فیس‌بوک نیز فعال است که بخش‌ها و گزیده‌هایی از یادداشت‌ها را برای علاقه مندان منتشر می‌کند.

 

«یاد گذشته و اندیشه آینده؛ در تاریخ ایران و صنعت نفت ایران» دیگر کتاب تاریخی  است که در میان پرفروش‌های شهرکتاب به چشم می‌خورد. این کتاب مجموعه مقالاتی از محمد علی موحد است که نشر نگاره آفتاب آن را منتشر کرده. موحد در این اثر نیز دغدغه‌های تاریخ پژوهی دارد و تاکید اغلب این مقالات بر مسائل مرتبط با صنعت نفت است. محمدعلی موحد پیش از این نیز مجموعه آثاری درباره تاریخ نفت منتشر کرده بود.

 

تاریخ جهان در میان پرفروش‌ها

بسیاری معتقدند که درباره نقش سیاسی چرچیل تا به امروز مبالغه فراوانی صورت گرفته است و نقش حقیقی او با‌ آنچه درباره او گفته شده فاصله دارد. چرچیل (قهرمان پیش‌بینی‌ناپذیر) کتاب تازه‌ منتشر شده نشر ثالث در پی روشنگری در باره معمای چرچیل است. محسن عسکری‌جهقی این اثر را ترجمه کرده است. این کتاب هم در دو هفته اول مرداد در فهرست پر فروش‌های شهرکتاب قرار گرفت.
نوشتن زندگی‌نامه آن هم پیش از جهش‌های بزرگ در عالم سیاست کار تازه‌ای نیست. رییس جمهور کنونی آمریکا باراک اوباما درست پیش از به قدرت رسیدن کتاب زندگی‌نامه خود را منتشر کرد و حالا نوبت به هیلاری کلینتون رسیده. او که پیش از این به عنوان وزیر خارجه آمریکا فعال بود این روزها سودای رفتن به کاخ سفید را در مقام رئیس جمهوری دارد. «انتخاب‌های سخت» زندگی‌نامه سیاسی چهار سال دشوار از زندگی سیاسی او در مقام وزیر خارجه است و به نظر می‌آید بخشی از کمپین انتخاباتی او برای رسیدن به ریاست‌جمهوری باشد. این کتاب با ترجمه امیر قادری و از سوی نشر میلکان به بازار نشر آمده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته