راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

داستان‌های دارابگرد

«داستان‌های دارابگرد» نوشته پیمان پورشکیبایی در انتشارات آشیانه کتاب (۱۳۹۰) به چاپ رسیده است.

نویسنده در پیشگفتار کتابش آورده است که در شهرستان‌های کوچک، مردمان یکدیگر را بهتر می‌شناسند و هنگام نشست و برخاست با یادکردهای شیرین و تلخ دَم خوشی را با یکدیگر سپری می‌کنند.

پورشکیبایی اندیشه نگارش و داستان‌پردازی این کتاب را زنده کردن یادکردهای فراموش‌شده کسانی می‌داند که در نهایت سادگی، تنگدستی و گاه دیوانگی، پیکره بند فکاهی یا تلخکامی آن بوده‌اند.

این کتاب داستان مردم شهر دارابگرد است و به همان‌ها نیز تقدیم شده است. دارابگرد یکی از کهن ترین شهرهای ایران است که نسب به عهد اشکانی (+) می رساند.

نویسنده این کتاب با پرداختن و یادآوری چگونه زیستن، رفتارهای اجتماعی و تلاش برای معاش در شهر دارابگرد در روزگاران قدیم با زبان ساده و با تکیه بر ادبیات فولکلوریک همان منطقه به شیوه روایت داستانی، یاد و خاطره مردم این سرزمین را زنده نگه داشته است.

این کتاب خواننده را با زوایای گوناگون محیط اجتماعی، اقتصادی روزگاران قدیم آشنا می‌کند و واژه‌نامه انتهای کتاب هم که به فهم گویش‌ محلی کمک می‌کند این نوشتار را غنی‌تر کرده است.

این کتاب داستان زندگی انسان‌های تنگدستی است چون کل مورو، دلاور، حسن آقا راستگو و … که برای واژه‌هایی پاک همچون کار و تلاش، سادگی، راستگویی زیسته و خاطره‌ساز همشهریان خود بوده‌اند.

نویسنده که روزگارانی از عمر خویش را در این شهر کهن (داراب) زندگی کرده به یادکرد افراد این سرزمین و خاطرات آنان می‌پردازد و تاریخ کهن آن را با تصویر و عکس در آخر کتاب به خواننده معرفی می‌کند.

بخش های اصلی کتاب به نام قهرمانان داستانهای دارابگرد است: پهلوان کل مورو، آب بسته نبات، حسن آقای راستگو، دایی شوفر، دلاور بی‌یاور. این بخشها با سخنی کوتاه درباره دارابگرد، بخش واژه‌نامه، گویش‌های دارابی، آشنایی با نویسنده و آلبوم تصاویر و اماکن تاریخی کامل می‌شود.

این کتاب در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته