راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

قره العین بهائی نبود، تصویر معروف‌اش از او نیست، شعر معروف‌اش هم

مهدی نورمحمدی
کتابخانه مجلس

قرهالعین: زندگی، عقیده و مرگ
نوشتۀ مهدی نورمحمدی
تهران: انتشارات علمی، ۱۳۹۴

یکی از شخصیت‌های تاریخی که تا کنون چهرۀ واقعی او به درستی شناخته نشده، ام‌السلمۀ برغانی ملقب به طاهرۀ قرهالعین است. شگفت‌انگیز است که در مورد بسیاری از وقایع سرگذشت وی و از جمله: نام حقیقی، تاریخ تولد، چگونگی ایمان آوردن به باب، تاریخ عزیمت به کربلا، چگونگی کشته شدن و محل دفن وی دانسته‌های روشنی وجود ندارد و منابع موجود، اطلاعات یکسانی را در این خصوص ارائه ننموده‌اند که همین مسئله باعث شده است چهرۀ واقعی او بیشتر در غبار ابهام‌ها، افسانه‌ها و دروغ‌ها پنهان گردد.

با توجه به این که تا کنون تحقیق جامع و عاری از تعصبی که دربرگیرندۀ تمامی وقایعِ سرگذشت این شخص باشد انجام نشده است، نگارنده بر آن شد با بهره‌گیری از کتب تاریخی (موافق و مخالف) و اسناد نویافته، چهرۀ واقعی او را ترسیم نماید.

در کتاب حاضر که کامل‌ترین و جامع‌ترین اثر در خصوص قرهالعین محسوب می‌شود، علاوه بر شرح حال، اشعار وی نیز به چاپ رسیده و با توجه به اسناد متقن اثبات گردیده که شعر «گر به تو افتدم نظر چهره به چهره رو به رو» به طور قطع و یقین از طاهرای کاشی است و سرودۀ  طاهرۀ قرهالعین نیست.

همچنین با دلایل غیر قابل انکار ثابت گردیده است که نقاشی‌ای که مادام دیولافوآ در کتاب خود به چاپ رسانده، به طور قطع و یقین، تصویر قرهالعین نیست، چون دیولافوآ ۳۰ سال بعد از کشته شدن قرهالعین وارد ایران شده و نقاشی یاد شده به هیچ وجه نمی‌تواند مربوط به قرهالعین باشد.

از ویژگی‌های این کتاب، تحلیل و جمع‌بندی نهایی است که با عنوان «سخن پایانی» در آخر سرگذشت قرهالعین به چاپ رسیده است. یکی از موارد مهم این نتیجه‌گیری، اثبات وابسته نبودن او به بهائیت است.

کتاب «قرهالعین: زندگی، عقیده و مرگ»، در ۲۷۴ صفحه به قطع وزیری، جلد گالینگور و قیمت ۳۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.­

مرکز پخش: تهران – خیابان انقلاب – خیابان ۱۲فروردین – خیابان شهدای ژاندارمری – پلاک ۱۰۳ – انتشارات علمی – تلفن ۶۶۴۶۳۰۷۲

در صورت تمایل، می توانید به صورت پُستی این کتاب را از انتشارات علمی تهیه فرمایید.

همرسانی کنید:

مطالب وابسته