تحقیق برای نوشتن داستان

مژگان قاضی راد

تصورى که بیشتر مردم از نویسندگان دارند آدم هاى تنهاى گوشه گیرى است که بیشتر اوقات خود را در کافه هاى تنگ و تاریک به سیگار کشیدن و نوشیدن گیلاس پشت گیلاس الکل مى گذرانند و کاغذ سیاه مى کنند و مى نویسند. شاید این تصویر هنوز براى بعضى از نویسندگان درست باشد اما امروزه اکثر نویسندگان آمریکایى به سبک و روش دیگرى مى نویسند. (من درباره نویسندگان دیگر دنیا نظر نمى دهم.) در جهان مدرن ما آنچه بیشتر از همه کنار دست نویسنده است لپ تاپ شخصى اش و انواع نرم افزارها و اَپ هایى است که به جمع آورى اطلاعات، خواندن نوشته ها و مقالات و کتاب هاى دیگر نویسنده ها کمک مى کند.

درین چند ماهى که دانشجوى نویسندگى خلاق بوده ام بیشتر از هر نکته اى از تاکید بر “تحقیق قبل از نوشتن” شنیده ام. بعضى هنوز گمان مى کنند که تحقیق فقط براى نوشتن متون غیر داستانى است و براى نوشتن داستان کوتاه یا رمان نیازى به تحقیق اساسى نیست و با دل اى دل کردن مى شود داستان نوشت. اما واقعیت این است که نوشتن از روى هوا، با اطلاعات ناقصِ توى تاکسى و قطار، از حرف این راننده و آن مسافر، توى صف و پارک و مهمانى دیگر قدیمى شده است. امروزه بیشتر نویسندگان امریکا وقت زیادى را قبل از نوشتن به خواندن مطالب مرتبط، تحقیق درباره ى مکان و زمان، تاریخ، جامعه شناسى، روانشناسى، نوروساینس، فیلم هاى مرتبط و مرور صدها منبع اطلاعاتى دیگر مى گذرانند. آنقدر که شاید بتوان گفت حجم زیادى از کار نویسنده را خواندن و تحقیق مى گیرد تا نوشتن و بازنویسى کردن.

البته براى من – به عنوان پزشک – که رشته تحصیلى و حرفه ام رابطه مستقیم با تحقیق دارد شاید این مسئله تازگى نداشته باشد اما بى شک امروز بسیار سرذوق آمدم وقتى یکى از استادان منابع وسیع تحقیقى براى نویسندگان را به ما معرفى کرد. از JSTOR گرفته تا LexisNexis, Project Muse, ProQuest، همه بانک هاى اطلاعاتى هستند که بسیار به درد نویسندگان مى خورند.

یک نرم افزار بسیار به درد بخور هم وجود دارد به نام Scrivener که به نویسندگان کمک مى کند براى نوشتن هر کتابى تمام منابع، اطلاعات، عکس ها، فیلم ها، یادداشت ها را ذخیره و به راحتى موقع نیاز دستیابى کنند. گفتم اینجا نامش را بگویم شاید به دردتان بخورد.

چند وب سایت هم وجود دارد که لینکش را مى گذارم:

کتابخانه عمومی نیویورک – مجموعه دیجیتال
http://digitalcollections.nypl.org/

ابزارهای تحقیق گوگل
https://newslab.withgoogle.com/process/research

جعبه ابزار روزنامه نگار
http://www.journaliststoolbox.org/

—————————————
*مژگان قاضی راد در اچ اند اس مدیا

همرسانی کنید:

مطالب وابسته