راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

نافرمانی مدنی، بدفرمانی مدنی

عمار ملکی

موجب خوشحالی است که به دوستان و علاقمندان اطلاع دهم کتاب «از نافرمانی مدنی تا بدفرمانی مدنی» بر روی سایت آمازون منتشر شده است و علاقمندان به موضوعات مبارزات مدنی می توانند آنرا از سایت آمازون در آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی تهیه کنند. نسخه پی دی اف کتاب هم جهت استفاده دوستان داخل کشور تهیه شده است.

این کتاب حاصل پژوهشی است که من در سال ۱۳۸۷ درباره موضوع مبارزات مدنی انجام دادم و چون اجازه انتشار کتاب در ایران داده نشد، به صورت مجموعه مقالاتی در اینترنت منتشر گردید، اما به شکل یک کتاب تاکنون فرصت و امکان چاپ نیافته بود.

موجب افتخار بنده است که شخصیتهای بزرگواری که خود از کنشگران و مبارزان مدنی سرشناس هستند، کوچک نوازی کرده و این کتاب را لایق توصیه به دیگران دانستند. در اینجا نظرات این بزرگواران درباره کتاب را ذکر میکنم و در بخش کامنتها، گزیده ای از کتاب (شامل فهرست مطالب، مقدمه و پیش گفتار) و همچنین لینک تهیه کتاب در سایتهای آمازون آمریکا، انگلیس و آلمان را جهت اطلاع علاقمندان قرار می دهم.

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و کنشگر مدنی:
«این کتاب به یکی از مهم ترین نیازهای روز جامعه ی ایران پرداخته است. اگر جامعه ای بخواهد حرکتی را با کمترین اشتباهات انجام دهد، قطعا باید از تجربه ی انسان ها در کشورهای دیگر بیاموزد. این الزام به آموختن به معنی نادیده گرفتن تفاوت های جوامع نیست، بلکه توجه به نقاط مشترک در جوامع بشری است که علیرغم تفاوت ها، همچنان در اصول اساسی مشترک اند. بنا بر این همان طور که حکومت ها نمی توانند به استناد تفاوت های فرهنگی یا مذهبی، حقوق بنیادین بشر را نقض کنند، فعالان مدنی و فعالان حقوق بشر نیز نباید با مستثنی خواندن شرایط جامعه ی خود، دست از مبارزه ی مدنی بشویند، زیرا موفقیت روند آزادیخواهی در سراسر دنیا از قواعدی مشترک تبعیت می کند؛ فقط باید آن ها را آموخت و به هنگام از آن ها استفاده کرد. این کتاب چنین قواعدی را به شایستگی به ما می آموزد.»

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل:
«در یک جامعه بسته که هر انتقادی با دیده تردید و نگاه امنیتی ارزیابی می‌‌شود، راه حل چیست؟ تن‌ دادن به شرایط؟ اعتراض پنهانی و غر و لند کردن؟ جلای وطـن؟ اعمال خشونت متقابل؟ راه‌های متعددی وجود دارد اما سوال مهم آن است که از چه راهی‌ با کمترین هزینه می‌‌توان بیشترین نتیجـه را گرفت؟ کتاب حاضر پاسخی به این سوال است و مطالعه آن به فعالین مدنی وسیاسی توصیه می‌‌شود زیرا در برگیرنده تجربیات مختلفی‌ است که ناشی‌ از خلاقیت افرادی است که به روش مسالمت آمیز اعتقاد دارند.»

رضا علیجانی، نویسنده و فعال سیاسی:
«نویسنده کتاب، جوان خوش فکر و نکته سنجی است که برای اولین بار در ایران مفهوم بدفرمانی مدنی را در امتداد نافرمانی مدنی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح کرده است. امید که این نظر و این گونه نظریه پردازی ها هر چه بیشتر توسعه و تکامل یابد و با نقد و اصلاح کاستی هایش، راه دشوار و طولانی مبارزه برای دموکراسی در سرزمین پر رنج و درد ایران را هموار سازد.»

همرسانی کنید:

مطالب وابسته