راهنمای کتاب

Search
Close this search box.

در بزرگداشت استاد زائور دخته

سهراب ضیا

امروز، ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۳، نخستین کتاب تهیه‌کرده‌ من با نام “اسطوره فرهنگ و هنر تاجیک” در نشریات “ایر-گراف ” شهر دوشنبه از چاپ برآمد. کتاب به زبانهای تاجیکی و روسی و برخی از مطالب آن به خطّ فارسی است.
در این مجموعه بر داستان زندگی و کارنامه زائور دخته، فیلمبردار برجسته و عکاس ایرانی‌اصل تاجیکستان مروری شده. برخی از ادیبان، هنرشناسان و روزنامه‌نگاران و دوستان و پیوندان این چهره معروف در پیامهای شادباش و مهرنامه و مطالب نوشته‌اشان به بررسی ویژگیهای شخصیت زائور داخته و هنر تصویربرداری و عکاسی او پرداخته‌اند.
در کتاب بیش از ۸۰ عکس سیاه سفید و رنگی از آرشیو استاد داخته استفاده شده که در آنها مرحله‌های گوناگون زندگی و فعالیت او به تصویر درآمده است.
با استفاده از فرصت به استادان عزیز و گرانمایه گلرخسار سفی، فرزانه خجندی، شاعران مردمی (خلقی) تاجیکستان، عبدالحمید صمد، نویسنده خلقی تاجیکستان و دلیر نظر، آوازخوان و آهنگساز محبوب برای نوشته‌های صمیمی و اندیشه نیکشان در باره زائور داخته سپاس ویژه دارم.
همچنین از سعدالله رحیم‌اف، محقق سینما، سفر حقداد، رئیس اتحادیه سینماگران تاجیکستان، صناعت عزیزوا، پژوهشگر، زیور دولتزاده، خادم فرهنگ، باقر معین، معصومه طرفه، مهدی جامی، همکاران سابقم در بی بی سی، دوست و همکارم علی عطار و دوست روزنامه‌نگارم شهاب‌الدین فرخیار بسیار ممنونم که لطف کردند و برای این مجموعه از خاطرات و سابقه آشنایشان با زائور داخته مطالبی خواندنی نوشتند.
برای این کتاب ت. عبدالشّکوروا، مریم عیسی، میسره کلانوا، عملخانم گاجی یوا، وفا نظرف، عبدالغفار عبدالجبار، آرتق قادر، طلای نیک‌قدم، عادل ناظر، حسنیه حفیظوا، تهمینه نیازوا، ناتالیا حسینوا و برخی از دوستان دیگر هم مطلبهایی نوشته‌اند که برایشان درود و سپاس می‌فرستم.
زحمت آرایش جلد کتاب را دوست نقاشم طاهر نظر به دوش گرفت که از این لطفش بسیار ممنونم. به استاد عبدالقادر رستم برای راهنمایی و مشورتهای سودمندشان در مسئله نشر کتاب تشکر می‌گویم.
از فرخ اسراراف و بنفشه بانو، کارمندان نشریات “ایر-گراف” هم سپاسگزارم که زحمت طراحی، ویرایش متن و عکسها و تهیه قرارداد نشر کتاب را بر دوش داشتند.
*تصویرها دو فهرست فارسی و تاجیکی-روسی کتاب است. برای دیدن تصویر روی آن کلیک کنید.
همرسانی کنید:

مطالب وابسته